Klikk her for å komme tilbake til meny-siden

Info om klubben Bladet vårt Ressurser Vær med selv! Masse tematiserte billedsider

 

TWO OF US

En av særegenhetene med Beatles’ plater var at veldig mange av sangene kom ut i to eller flere forskjellige versjoner, og skal man ha alle utgavene av alle låtene må man utvide samlingen betraktelig. For å hjelpe dere med å finne forskjellene på de ulike innspillingene har vi satt sammen en liste over en del sanger som befinner seg i denne kategorien. Dette er ingen fullstendig oversikt, det hadde tatt for mye plass, men på slutten av artikkelen har vi tatt med noen betraktninger om forskjellige LP-utgivelser som vil komplettere bildet.

”THE BEATLES FIRST FEATURING TONY SHERIDAN”. Det finnes to versjoner av låta ”Sweet Georgia Brown”, en versjon hvor Beatles er nevnt i teksten ble innspilt i 1964, da Tony Sheridan la på ny vokal på låta. Det er denne som er mest utbredt. Skal du ha låta med originaltekst, må du kjøpe den tyske EP’en ”Ya Ya” (Polydor EPH 21485) fra 1961, den svenske samle-EP’en ”volume 4” (Polydor 2230 114) fra 1982, boka "From Cavern to Star Club m/ gratis EP (1998), eller en bootleg hvor denne versjonen er med (f.eks. ”Yesterday Medley”). På de tre sistnevnte platene finner du dessuten en annen raritet fra Sheridan-opptakene: ”My Bonnie” med tysk og engelsk langsom intro. På den originale tyske ”My Bonnie”-singlen sang nemlig Tony første vers (det langsomme) på tysk, og i England kom singlen ut med engelsk intro. Senere utgivelser har som regel bare sløyfet denne introen.

 

”THE COMPLETE SILVER BEATLES”. Dette er demoteipen Beatles spilte inn for Decca 1. januar 1962. Her fremfører de tidlige versjoner av to sanger som de senere ga ut på EMI: ”Money (That’s What I Want)” og ”Till There Was You”.

 

”THE BEATLES LIVE AT STAR CLUB, HAMBURG 1962”. Et konsertopptak i uhyre dårlig kvalitet som kom ut i 1977, hvor vi får konsertversjoner av følgende tidligere utgitte Beatles-sanger: I Saw Her Standing There, Roll Over Beethoven, Twist And Shout, Mr. Moonlight, A Taste Of Honey, Kansas City – Hey Hey Hey Hey, Till There Was You, Ask Me Why, Everybody’s Trying To Be My Baby, Matchbox og Long Tall Sally. Ellers finner vi her også konsertversjoner av låter fra ”The Complete Silver Beatles” og ”Live At The BBC”.

 

Noen EMI-utgitte plater har vi også sett bort i fra i hovedoversikten, fordi disse kun inneholder ”alternative” versjoner:

 

”THE BEATLES AT HOLLYWOOD BOWL”. Enda flere konsertopptak, utgitt i 1977. Alle sangene på denne plata (se oversikt over låtene i diskografidelen) er hentet fra den ordinære Beatles-katalogen, her da i konsertversjoner.

 

”THE BEATLES LIVE AT THE BBC”. Denne inneholder jo radioopptak, og selv om mange av titlene er de gamle kjente, dreier det seg altså om alternative versjoner (bortsett fra gitarsoloen i ”A Hard Day’s Night”, som er mikset inn fra originalsinglen).

”THE BEATLES ANTHOLOGY”. Tre dobbelt-CD’er fra 1995-96, inneholder kun alternative versjoner av kjente låter, samt tidligere uutgitte sanger. Ingen av disse er tatt med i denne artikkelen.

 

 

UTGIVELSER SOM INNEHOLDER REMIKSEDE STEREOVERSJONER:

Mange i plateindustrien syntes at de tidlige stereoutgavene av Beatles-platene lød primitivt mikset, ofte med brorparten av instrumentene i den ene høyttaleren, og det meste av vokalen i den andre. Derfor har George Martin opp gjennom årene mikset om en del av de tidligste sangene til ”bedre” stereo. Han har ”filtrert” låtene, slik at hvert instrument kunne skilles ut og stokket om instrumentenes (og vokalenes) plassering i lydbildet. Disse nye stereomiksene har vi helt sett bort fra i denne artikkelen. Følgende utgivelser inneholder slike nymiksede stereoversjoner:

”ROCK’N’ROLL MUSIC”: Dobbel samle-LP. Kun den amerikanske utgaven inneholder nymiksede låter.

”ROCK’N’ROLL MUSIC VOL 1” og ”VOL 2”. Ovenstående plate delt i to enkle. Her er også de britiske utgavene basert på den nymiksede amerikanske masterteipen.

”THE BEATLES BALLADS – 20 ORIGINAL TRACKS”: Høres spesielt på ”Norwegian Wood (This Bird Has Flown)”, hvor vokalen er sentrert.

”HELP!”,”RUBBER SOUL” og ”THE BEATLES 1962-1966 (Red Album)”: CD-utgavene og senere vinyl- og kassett-utgaver av disse inneholder andre mikser enn på originalplatene. Skal du ha disse LP’ene slik de opprinnelig lød i stereo, må du altså skaffe deg disse LP’ene (eller kassettene) i utgaver som er presset før 1987.

"YELLOW SUBMARINE SONGTRACK" en LP/CD som kom ut i 1999 og som kun inneholder nymiksede versjoner av de fleste av sangene som man kan høre i Yellow Submarine-filmen. Lydbildet er "modernisert", noe som gjør at disse versjonene høres friskere og bedre ut enn originalmiksene.

 

Så går vi over til hovedoversikten, låt for låt. For å gjøre denne litt enklere (for oss), har vi tatt i bruk en del uttrykk og forkortelser som trenger forklaring

Intro = begynnelse

M8 = middle-eight = mellomvers

One-tracked = single-tracked = vokalen/instrumentet er kun innspilt en gang.

Double-tracked = vokalen eller instrumentet er enten spilt inn to ganger og lagt oppå hverandre i lydbildet, eller det kan være spilt inn kun en gang, deretter har man lagd en kopi og lagt denne oppå originalopptaket, men med en liten tidsmessig forskyvelse/forsinkelse, slik at sluttresultatet høres fyldigere ut.

DJ-mix = spesiell plate utgitt for radiobruk.

 

Vi har listet opp noen av de vanligste platene hvor du kan finne de forskjellige versjonene. Også her har vi benyttet forkortelser:

uk = britisk, us = amerikansk, n = norsk, nl = nederlansk, g = tysk, s = svensk, j = japansk, aus = australsk, f = fransk, m = mono, s = stereo, 45 = single, EP = EP.

Når vi nevner uk LP’er, mener vi de opprinnelige mono eller stereo-LP’ene fra ’60 og ’70-årene, ikke de versjonene som er i salg nå, for de er basert på CD-versjonenes masterteiper.

 

Platetitler: BB = The Beatles Beat,BFS= Beatles For Sale,BG = Beatles’ Greatest, BLUE = The Beatles 1967-1970 (Blue album), CBO = A Collection Of Beatles Oldies, H = Help!, HDN = A Hard Day’s Night, IMA = Imagine: John Lennon (Soundtrack-LP), LIB = Let It Be, MMT = Magical Mystery Tour, PM = Past Masters, PPM = Please Please Me, R = Revolver, RAR = Rarities, RED = The Beatles 1962-1966 (Red Album), RM = Reel Music, RS = Rubber Soul, SA = Second Album, SGT = Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, SN = Something New, TWB = The World’s Best, WA = The Beatles (White Album), WR = boksen fra World Records, WTB = With The Beatles, YAT = Yesterday And Today, YS = Yellow Submarine

 

LOVE ME DO

Nr.

m/s

Beskrivelse:

Vinylutgave(r)

CD:

1

m

Ringo på trommer, ingen tamburin

usRAR, PM, n45, WR

PM1

2

m

Ringo på tamburin, Andy White på trommer

PPM, RED

PPM

 

PLEASE PLEASE ME

1

m

”ren” monomix

uk45, EP, PPM (mono)

PPM

2

s

stereo-mix hvor John såvidt ler før siste ”come on”-parti. John & Paul stokker ordene i siste vers.

PPM, RED

 

 

FROM ME TO YOU

1

m

mono-mix med munnspill på intro

PM, CBO (mono)

PM1

2

s

stereo-mix uten munnspill på intro

CBO (stereo), RED

 

 

THANK YOU GIRL

1

m

mono-mix uten munnspill i M8 og slutten

PM, 45

PM1

2

s

stereo-mix med munnspill i M8 og slutten

usSA, gBB

 

 

ALL MY LOVING

1

m/s

mono og stereo-mi

WTB, RED

WTB

2

s

stereo-mix med taktslag på Hi-hat’en før start

gTWB, nl BG, WR, g45, gWTB

 

 

MONEY

1

m

mono-mix m/trommestikk-slag, uten gitar på intro

ukEP, WTB (mono)

WTB

2

s

stereo-mix u/trommestikk-slag, med gitar på intro

WTB (stereo)

EP

 

 

I WANT TO HOLD YOUR HAND

1

m/s

vanlig stereo og mono-mikser

PM, CBO, WR, RED, 45, EP

PM1

2

s

Australsk ”primitiv” stereo-mix, hvor vokalene er i høyre høyttaler og instrumentene i venstre

aus45 (reissue), ausThe 23

Number Ones

 

 

KOMM, GIB MIR DEINE HAND

1

m/s

vanlig mono og stereo-mix

PM, g45, ukRAR, gSN

PM1

2

s

stereo-mix m/snakking og skrik i intro

usSN (stereo)

 

 

 

CAN’T BUY ME LOVE

1

m

Georges gitar nedmikset, sterke cymbaler

uk45, ukHDN (mono), CBO(m)

HDN

2

s

ekstra gitartone i soloen, svake cymbaler

ukHDN (stereo), RED, CBO(s)

RED

 

I CALL YOUR NAME

1

m

kubjella starter på introen

ukRAR, ukEP

 

2

s

kubjella starter etter Johns første linje, gitar-introen og soloen har andre toner enn i mono

PM, WR

PM1

3

s

kubjella starter mens John synger første linje, ellers samme versjon som 2

usSA

 

 

SLOW DOWN

1

m

uten George ”glide”-gitar halvveis i intro

ukEP, ukRAR

 

2

s

m/ovennevnte + ekstra skrik fra John mot slutt

PM

PM1

 

MATCHBOX

1

m

vanlig

ukRAR

 

2

s

forskjell i siste del av gitarsolo, Ringo synger forskjellige ord på slutten av nest siste vers

PM

PM1

 

A HARD DAY’S NIGHT

1

m

mono-mix

ukHDN (mono), uk45, usHDN

HDN

2

s

stereo-mixsen er noen sekunder lenger

ukHDN (stereo), RED (ikke us)

 

 

AND I LOVE HER

1

m

us mix m/Pauls vokal one-tracked

usHDN, usSN (mono)

 

2

m/s

uk mixer m/Pauls vokal double-tracked

ukHDN, usSN (stereo)

HDN

3

s

som 2, men gitarriffet til slutt blir repetert 6 ganger i stedet for 4

gSN, usRAR

 

 

I SHOULD HAVE KNOWN BETTER

1

m

fullstendig munnspill-intro

ukHDN (mono), usHDN, 45

HDN

2

s

munnspillet gjør en liten stopp i introen, lengre slutt

ukHDN (stereo), Reel Music

 

 

IF I FELL

1

m

Johns stemme er one-tracked

n45, ukHDN (mono)

HDN

2

s

Johns stemme double-tracked, Pauls stemme sprekker på ordet ”vain” i andre m8

ukHDN (stereo)

 

 

TELL ME WHY

1

m

Johns stemme one-tracked

ukHDN (mono)

HDN

2

s

Johns stemme double-tracked

ukHDN (stereo), usSN (stereo)

 

 

 

I’LL CRY INSTEAD

1

m/s

uk stereo og mono mix

ukHDN, usSN (stereo)

HDN

2

m

us mix, med ekstra vers til slutt (samme som første vers)

usHDN, usSN (mono)

 

 

 

ANY TIME AT ALL

1

m/s

uk mono og stereo mix

ukHDN

HDN

2

m

us mix uten piano i instrumentalpartiet

usSN

 

 

WHEN I GET HOME

1

m/s

uk mono og stereo mix

ukHDN

HDN

2

m

us mix John synger linja ”Till I walk out that door” annerledes

usSN

 

 

 

I DON’T WANT TO SPOIL THE PARTY

1

m

Georges gitar mikses ut enkelte steder

ukBFS (mono)

BFS

2

s

Georges gitar mikset fram, John sier ”Whoa” før gitarsoloen

ukBFS (stereo)

 

 

I’M A LOSER

1

m

Georges gitar mikses ut enkelte steder

ukBFS (mono)

BFS

2

s

Georges gitar mikset fram i lydbildet

ukBFS (stereo)

 

 

KANSAS CITY/HEY HEY HEY HEY

1

m

mono miksen er kortere enn stereoen

ukBFS (mono)

BFS

2

s

ergo er stereo miksen er lengre enn monoen

ukBFS (stereo)

 

 

EVERYBODY’S TRYIN’ TO BE MY BABY

1

m

en feil på Georges første setning

ukBFS (mono)

BFS

2

s

feilfri i stereo

uk (stereo)

 

 

WORDS OF LOVE

1

m

monoversjonen varer i 2:11

ukBFS (mono)

BFS

2

s

mens stereoversjonen stopper allerede etter 2:02

ukBFS (stereo)

 

 

I FEEL FINE

1

m/s

vanlig monoversjon

uk45, ukEP, usRED,CBO (mono)

PM1

2

s

noen ukjente (hviskende) lyder før start, dessuten forskjell på gitar-riffs.

RED(ikke us), WR

 

3

s

som 2, men uten hvisking

PM, CBO (stereo)

 

 

SHE’S A WOMAN

1

m/s

vanlig versjon

uk45, n45, ukRAR, PM

PM1

2

s

Paul teller inn sangen før start

ukEP

EP

 

YES IT IS

1

m

vanlig mono mix

uk45, n45

 

2

s

ekstra tone på slutten av første vers

PM

PM1

 

 

HELP!

1

m

mono mix

uk45, n45, usRAR, ukH (mono)

45

2

s

m/tamburin og nyinnspilt vokal, høres spesielt når John synger ”change my mind” i første vers.

ukH, RED, WR, CBO (stereo)

 

 

 

DAY TRIPPER

1

s

us mix m/åpningsgitaren one-tracked i venstre kanal

usYAT

 

2

s

uk mix m/åpningsgitaren double-tracked i begge kanaler

RED, PM, CBO

PM1

 

I’M DOWN

1

s

vanlig stereo mix

PM

PM1

2

m

mono mixen er noen sekunder lenger

uk45, ukRAR

 

 

WE CAN WORK IT OUT

1

s

uk stereo mix

PM, CBO (stereo)

PM1

2

s

us stereo mix m/Johns harmonium mikset inn i midten

usYAT

 

 

I’M LOOKING THROUGH YOU

1

m

vanlig mono mix

ukRS (mono)

 

2

s

uk stereo mix m/annerledes slutt enn mono

ukRS (stereo)

 

3

s

us stereo mix m/to faske intro-riffs

usRS

 

 

THE WORD

1

s

uk stereo mix m/vokal i begge høyttalere

ukRS

 

2

s

uk stereo mix m/vokal mest i høyre høyttaler

usRS

 

 

NORWEGIAN WOOD (THIS BIRD HAS FLOWN)

1

m

et host høres etter ”she told me to sit anywhere”

RS (mono)

 

2

s

hostingen er mikset ut

RS (stereo)

 

 

WHAT GOES ON

1

m

mono mix mangler gitarstrofe på slutten

ukRS, usYAT (mono)

 

2

s

men i stereo er den med

ukRS

 

 

PAPERBACK WRITER

1

m

vanlig mono single mix

uk45, n45, CBO (mono)

 

2

s

stereo mix m/annerledes ekko på Pauls stemme

PM, RED, CBO (stereo)

PM2

 

YELLOW SUBMARINE

1

m

Gitaren starter på ordet ”in”. John hermer etter Ringo fra ”a life of ease”. Høres tydelig

ukR (mono), uk45, n45

45

2

s

Gitaren starter på ordet ”town”. John hermer etter Ringo fra ”everyone of us”. Nedmixet.

ukR, ukYS, RED, CBO (stereo)

R, YS

 

TAXMAN

1

m

kubjella starter i midten av andre vers

ukR (mono)

 

2

s

kubjella starter på slutten av 2. vers (på ordet ”taxman”)

ukR (stereo)

R

 

DR. ROBERT

1

m

uk stereo og mono mikser

ukR

R

2

s

us mix med snakking på slutten

usYAT (mono)

 

 

GOT TO GET YOU INTO MY LIFE

1

m

vanlig mono mix

ukR (mono)

 

2

s

på stereoen synger Paul litt forskjellig på slutten

ukR (stereo)

R

 

 

I’M ONLY SLEEPING

1

m

uk mono-mix              Alle disse versjonene har

ukR (mono), fEP

 

2

s

uk stereo-mix              baklengs-gitaren mikset

ukR (stereo), usRAR

R

3

m

us mono-mix              inn på forskjellige steder

usYAT (mono)

 

4

s

us stereo-mix              i sangen.

usYAT (stereo)

 

 

TOMORROW NEVER KNOWS

1

m

tidlig mono mix finnes kun på førsteutgaven av LP’en med matrisenr. XEX 606-1, lenger, mer piano på slutten

ukR (mono) (kun førsteutgave)

 

2

m

vanlig (senere) mono mix

ukR (mono)

 

3

s

stereoen har flere lydeffekter i bakgrunnen i løpet av gitarsoloen og andre partier av låta

ukR (stereo)

R

 

STRAWBERRY FIELDS FOREVER

1

m

pianoet langt nedmikset i lydbildet på slutten

single-utgaver

45

2

s

us mix hvor Johns stemme er pålagt ekko og pianoet er langt fremmikset på første nedfading.

usMMT

 

3

s

uk mix u/ekko på Johns stemme, pianoet langt fremmikset på andre nedfading, ekstra trommeinnslag på slutten

ukMMT

MMT

 

 

 

PENNY LANE

1

m

mono single mix

single-utgaver

45

2

s/m

DJ-mix m/ekstra trompetstrofe til slutt

usRAR

 

3

s

stereo mix m/ekstra toner før solo

ukMMT, RED

MMT

 

SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND (Reprise)

1

m

mono mix m/litt forskjell i starten, mer publikums-jubel, Pauls skrik over siste setning høres tydligere

ukSGT (mono)

 

2

s

vanlig stereo

SGT

SGT

 

A DAY IN THE LIFE

1

s

vanlig utgave fades ut fra forrige låt

SGT

SGT

2

s

ren gitar-intro

j45,IMA

IMA

 

ALL YOU NEED IS LOVE

1

m

”Greensleeves” høres to ganger på slutten

MMT, uk45 (originalen)

 

2

s

stereoen er kortere, ”Greensleeves” en gang

YS

MMT

 

BABY YOU’RE A RICH MAN

1

m

mono-utgaven er noen sekunder lenger

45, MMT, WR

45

2

s

enn stereo-utgaven

gMMT, EP

MMT

 

FLYING

1

m

vanlig mono mix

EP (mono)

EP

2

s

instrumenter mikset forskjellig i slutten

MMT, EP (stereo)

MMT

 

BLUE JAY WAY

1

m

mono mix uten bakgrunnsvokal

EP (mono)

EP

2

s

stereo mix med bakgrunnsvokal

MMT, EP (stereo)

MMT

 

I AM THE WALRUS

1

m

uk mix m/orgelintro 4 ganger og uten trommer etter ”I’m crying” (både 1. og 2. gang disse ordene nevnes)

uk45

45

2

m

us monomix. Som 1, men ekstra takter før 4. vers

us45

 

3

s

us mix m/orgeltone 4 ganger, og trommer på begge ”I’m crying”-linjene, uten ekstra takter før 4. vers

usMMT

 

4

s

uk mix. Som 3, men orgelintro 6 ganger

EP (stereo), RED, Reel Music

EP

5

s

us spesialmix m/orgelintro 6 ganger, tromming på begge ”I’m crying”-linjene og ekstra takter før 4. vers

usRAR, WR

 

 

BACK IN THE USSR

1

m

mono mix

ukWA (mono), n45

 

2

s

stereoen har mer flymaskinlyder

WA (stereo)

WA

 

HONEY PIE

1

m

mono mix

ukWA (mono)

 

2

s

stereoen har kortere gitarsolo

WA (stereo)

WA

 

BLACKBIRD

1

m

mono mix

ukWA (mono)

 

2

s

stereo mix med annerledes fuglekvitter

WA (stereo)

WA

 

DON’T PASS ME BY

1

m

mono mix

ukWA (mono), n45

 

2

s

går saktere og har annerledes fiolin på slutten

WA (stereo)

WA

 

 

 

HELTER SKELTER

1

m

mono mix som ikke fades tilbake

ukWA (mono)

 

2

s

fades tilbake, temmelig annerledes mikset

WA (stereo)

WA

 

I WILL

1

m

mono mix uten ”du-du-du” bass-vokal i 1. vers

ukWA (mono)

 

2

s

stereoen har dette

WA (stereo)

WA

 

OB-LA-DI, OB-LA-DA

1

m

mono mix uten klapping i intro

ukWA (mono)

 

2

s

stereoen har dette

WA (stereo)

WA

 

PIGGIES

1

m

mono mix

ukWA (mono)

 

2

s

stereoen har andre griselyder

WA (stereo)

WA

 

SEXY SADIE

1

m

mono mix med bare ett tamburinslag på intro

ukWA (mono)

 

2

s

stereon har to!

WA (stereo)

WA

 

WHY DON’T WE DO IT IN THE ROAD

1

m

mono mix uten klapping over intro

ukWA (mono)

 

2

s

men her er klappingen med

WA (stereo)

WA

 

SAVOY TRUFFLE

1

m

mono mix

ukWA (mono)

 

2

s

stereoen har flere gitardetaljer

WA (stereo)

WA

 

WHILE MY GUITAR GENTLY WEEPS

1

m

mono mix

ukWA (mono)

 

2

s

stereoen har ekstra vokal på slutten

WA (stereo)

WA

 

BIRTHDAY

1

m

mono mix

ukWA (mono)

 

2

s

ekstra vokal på slutten av andre refreng

WA (stereo)

WA

 

GET BACK

1

s

singlen har ekko og ekstra ”vers” på slutten

45, BLUE

BLUE

2

s

LP’en uten ekko, dialog før og etter

LIB

LIB

 

LET IT BE

1

s

singleversjonen

45, BLUE

BLUE

2

s

LP-versjonen med pålegg av blåsere, ekko på hi-hat’en og annen gitarsolo. Nest siste refreng repeteres. Begge er fra samme innspilling

LIB

LIB

 

ACROSS THE UNIVERSE

1

s

fuglekvitter-intro, raskere, bakgrunnsvokal

RAR, PM

PM2

2

s

tregere, uten ovennevte, m/strykere

LIB

LIB

 

SPESIELLE OBSERVASJONER:

Da de røde og blå samlealbumene utkom i 1973, var det forskjell på innholdet i USA-versjonene og UK-versjonene: I UK var alle sangene (minus Love Me Do) i stereo, I USA var følgende i mono: Love Me Do, I Want To Hold Your Hand, A Hard Day’s Night, I Feel Fine, Ticket To Ride, Penny Lane og Hello Goodbye. I tillegg var ”James Bond Theme” inkludert (foran Help!) på det røde dobbeltalbumet i USA.

 

De amerikanske stereo-LP’ene A HARD DAY’S NIGHT og HELP! inneholder kun monoutgaver av Beatles-sangene. Bare George Martins filmmusikk er i stereo.

 

Da LP’en MAGICAL MYSTERY TOUR utkom i USA, var fire av sangene i mono, selv på stereoutgaven av LP’en: Strawberry Fields Forever, Penny Lane, All You Need Is Love og Baby You’re A Rich Man. Dette gjentok seg da LP’en omsider ble utgitt i England. Den tyske LP’en var imidlertid helt i stereo, og også den engelske kassetten. Etter at CD’en kom ut (helt i stereo), er det denne versjonen som er enerådende.

Siden er opprettet av Roger Stormo