Let It Be – tidslinje

LET IT BE (1970)

Filmplakaten

“Let It Be” er en britisk dokumentarfilm fra 1970 med Beatles i hovedrollene og den er regissert av Michael Lindsay-Hogg. Filmen dokumenterer gruppens øvinger og innspilling av sanger til deres tolvte studioalbum “Let It Be”, i januar 1969. Filmen inkluderer en uanmeldt takkonsert av gruppen, den siste offentlige konserten med de fire sammen. Utgitt like etter albumet i mai 1970, er “Let It Be” den endelige originale Beatles-utgivelsen.

Filmen var opprinnelig planlagt som en TV-dokumentar som skulle etterfølges av et konsertopptak. Da planene for en slik TV-sending ble droppet, ble prosjektet i stedet en spillefilm. Dette for å oppfylle en kontrakt mellom The Beatles og United Artists om at gruppen skulle lage tre filmer. De trodde de kom seg unna med “A Hard Day’s Night”, “Help!” og “Yellow Submarine”, men filmselskapet nektet å regne med tegnefilmen i denne kontrakten. Den endelige versjonen av “Let It Be”-filmen ble blåst opp fra fullformat 16 mm til 35 mm film for kinovisning, noe som gjorde filmen mer kornete. For å skape riktig størrelsesforhold for kinolerretene ble toppen og bunnen av bildet beskåret, noe som nødvendiggjorde omplassering av hvert eneste bilde for optimal bildekomposisjon. Selv om filmen ikke dveler ved uenigheten i gruppen på den tiden, gir den noen glimt av dynamikken som vil føre til at de til slutt brytes sammen. Etter filmens utgivelse vant John Lennon, Paul McCartney, George Harrison og Ringo Starr samlet en Oscar for beste originale tittelsang.

Let It Be har ikke vært offisielt tilgjengelig på hjemmevideo siden 1980-tallet, selv om originale og bootleg-kopier av filmen fortsatt sirkulerer, og senere forsøk på å gi ut filmen på DVD og Blu-ray ikke har båret frukter.

Bootleg (Blu-ray)

Planen var å gi en liveopptreden med nye sanger, sendt som en TV-spesial og spilt inn for utgivelse som et album. I motsetning til de nylige albumene, skulle deres nye materiale være lagd for å fungere godt i konsertsammenheng, uten fiksfakserier som overdubbinger eller andre innspillingstriks.

Filmen observerer Beatles fra et “flue på veggen” -perspektiv uten narrativ, forklarende tekst eller intervjuer med hovedpersonene. Den første delen av filmen viser bandet mens de øver på en lydscene i Twickenham Film Studios. Sangene er i gang med diskusjoner blant bandmedlemmene om måter å forbedre dem på. På et tidspunkt ser McCartney ut til å kritisere et gitarparti spilt av Harrison på “I’ll Got a Feeling”. Under en mildt anspent samtale svarer Harrison: ”Jeg spiller det du vil at jeg skal spille, eller så kan jeg la være spille i det hele tatt om du ikke vil at jeg skal spille. Uansett hva som enn vil glede deg, vil jeg gjøre det.” Konteksten av utvekslingen er sannsynligvis i det minste delvis skjult av filmredigering, men kanskje like sannsynlig ikke en uvanlig fremstilling av den mellommenneskelige dynamikken til noe arbeidende band. Mal Evans er også med, han “spiller” hammerslagene på “Maxwells Silver Hammer”, og Yoko Ono er ved Lennons side til enhver tid.

Beatles vises deretter hver for seg idet de ankommer Apple hovedkvarter, hvor de begynner opptaksprosessen med Harrison som synger “For You Blue” mens Lennon spiller gitar. Starr og Harrison blir vist mens de arbeider med strukturen til “Octopus’s Garden” og demonstrerer den for George Martin. Billy Preston akkompagnerer bandet på improviserte gjengivelser av flere rock and roll-covere, samt Lennons improviserte jam “Dig It”, mens Linda Eastmans datter Heather leker rundt i studioet. Lennon vises lyttende mens McCartney uttrykker bekymring for bandets tilbøyelighet til å kun holde seg til innspillingsstudioet. Beatles avslutter studioarbeidet med komplette versjoner av “Two of Us”, “Let It Be” og “The Long and Winding Road” (filmet dagen etter takkonserten).

For den siste delen av filmen vises Beatles og Preston som gir en uanmeldt konsert fra kontorbygningens tak. De fremfører “Get Back”, “Don’t Let Me Down”, “I’m Got a Feeling”, “One After 909” og “Dig a Pony”, avbrutt med reaksjoner og kommentarer fra overraskede Londonboere som samles på gata under. Politiet tar seg til slutt til taket og prøver å bringe konserten til en avslutning, ettersom den forstyrret forretningsvirksomhetene i nærheten. Dette trigger noen spontane tekstlinjer fra McCartney: under den andre fremførelsen av “Get Back”, synger han: “Get back, Loretta … du har vært ute for lenge, Loretta … du har spilt på takene igjen … og mammaen din liker det ikke … det gjør henne sint … hun får deg arrestert! Get back, Loretta! ”. Som svar på applausen fra folket på taket etter sluttsangen, sier McCartney “Thanks Mo!” (til Ringos kone Maureen Starkey) og Lennon sier: “Jeg vil si” takk “på vegne av gruppen og oss selv, og jeg håper vi bestod opptaksprøven!”

Prøvevisning av langversjonen av “Let It Be” for The Beatles. Foto: Yoko Ono

En grovklippet versjon av filmen ble vist for Beatles 20. juli 1969. Lindsay-Hogg husket at den utgaven var omtrent en time lenger enn den utgitte versjonen på 80 minutter: ”Det var mye mer greier med John og Yoko, og de andre tre syntes ikke at det var passende fordi de ønsket å gjøre det til en “finere” film. De ønsket ikke at skittentøyet deres skulle vises, så mye av dette ble redigert vekk.” After viewing the released version, Lennon sa senere at han følte at “kameraene var satt opp for å vise Paul og ingen andre” og at “de folka som klippet filmen, redigerte den som ‘Paul er Gud’ og vi bare henger rundt”.

På den andre siden så har også Paul i et senere intervju sagt at han ønsker at filmen skal gjenutgis til tross for at han selv ikke føler han gjorde seg godt i filmen. Da den kom ut fikk den blandet mottakelse, og mye negative kritikker. Etter som Beatles var midt i oppbruddsprosessen da filmen ble vist på kino fikk filmen rykte på seg for å vise et band i ferd med å gå i oppløsning. Den jevne kinogjenger og mange av filmanmelderne var ikke klar over at filmen var halvannet år gammel da den omsider ble vist, og at gruppen i mellomtiden hadde kommet sammen igjen og spilt inn og gitt ut deres bestselgende album til da, “Abbey Road”.

“Let It Be” levde videre på kino utover syttitallet, og ble også tidvis sendt på TV i flere land.

Vi bringer her en oversikt over filmens historikk gjennom årene:

I 1981 ble filmen Let It Be utgitt på hjemmekinomarkedet i USA via 20th Century Fox and Magnetic Video Corporation (MCA). Den kom først ut på VHS og Betamax, deretter på laserdisc og til slutt fikk RCA rettigheter til å utgi det på sitt kortlivede CED* (Capacitance Electronic Disc System) “Videodisc” format. Sistnevnte format ble en fiasko på grunn av dårlig kvalitet på diskene, som utviklet riper og hakk, og spillerne måtte ofte repareres. Alle disse utgivelsene av Let It Be-filmen i de forskjellige formatene ble solgt og forsvant fra markedet etter kort tid.

Laserdisc (USA) 1981

Selv kom jeg over en VHS-kassett med “Let It Be” i Oslo rundt 1981. Den befant seg i en videoutleiebutikk i Skippergata, men var aldri inne når jeg spurte etter den. Kun kopien av coveret sto i hyllen for å markere at der skulle kassetten stå når den var inne. En dag forsvant også denne kopien, og eieren av videobutikken forklarte at en kunde hadde tilbudt ham latterlig mange penger for den, så derfor solgte han den. Dette var på den tiden da videofilmer kun var for utleie – ikke for salg.

VHS videokassett (USA) 1981

På denne tiden kunne man heller ikke uten videre spille av amerikanske videokassetter på norske videospillere, grunnet forskjellig typer TV-signaler (NTSC kontra PAL) og de færreste TVer kunne også vise NTSC. Dette rettet seg etter hvert, og på nittitallet fantes det både TVer og videospillere som taklet amerikanske videokassetter.

I 1983 ble “Let It Be” TV-sendt på lokale vest-tyske fjernsynsstasjoner, og i kjølvannet av dette kom det ut en videokassett med “Let It Be”, offisielt utgitt av Warner Home Video året etter, både i Vest-Tyskland og Nederland. Denne utgaven av filmen stammet fra en 16mm kopi, noe som gjorde at et større bildeutsnitt ble vist, i forhold til den amerikanske “pan-and-scan” utgaven. Kassetten var først tilgjengelig for leie, men senere som kjøpefilm for den ganske høye summen 100 tyske Mark (DM). Videokassetten ble trukket fra markedet igjen etter noen få måneder, på grunn av en disputt om rettighetene mellom Warner/UA Home Home Video og Beatles-selskapet Apple.

Den tyske VHS videokassetten

Den amerikanske utgivelsen var en pan and scan utgave av en 4:3 forminskning av widescreen utgaven fra kino på 35mm film (og printet bar preg av et gulskjær), mens BBC viste hele widescreen-utgaven. Tysk TV virker å ha fått tak i den opprinnelige 16mm-versjonen som ble lagd for TV før det ble besluttet å vise filmen på kino i stedet.

Sammenlikning av flere utgaver av filmen

Mens den amerikanske utgaven er en pan&scan versjon av kinoutgaven av “Let It Be” på 35mm film, viste BBC også en 35mm versjon, men de brakte den i “letterbox” formatet, hvilket medfører at vi får se hele bildet i widescreen men med svarte felt over og under bildet, slik at det passet inn på en gammeldags 4:3 TV. BBC TV viste filmen flere ganger, sist i mai 1982. Jeg klarte å få tak i et videokassettopptak av den som var hentet rett fra TV. Alle utgivelser og TV-visninger av filmen hadde et lydspor i mono, slik den også hadde vært på kino. Åttitallet gikk over i nittitallet uten at det skjedde noe mer.

Sluttkrediteringen fra Furmaneks restaurerte versjon.

I 1992 restaurerte Ron Furmanek filmen og remastret lydsporet på oppdrag fra Apple Corps. Opprinnelig hadde filmen som sagt vært i mono, men der det fantes 8-spors båndopptak remikset Furmanek dette til stereo. Hans versjon av filmen ble lagt på hyllen på ubestemt tid av Apple, bortsett fra at i 1997 annonserte videoselskapet “VCI” at det forelå planer om utgivelse av filmen for første gang i Storbritannia. Det de refererte til, var Furmaneks restaurerte og remastrede utgave fra 1992 og de hadde til hensikt å utgi den i løpet av 1997. Dette skjedde aldri. I 2016 fikk bootlegselskapet HMC tak i denne kopien av filmen og utga den på DVD i NTSC i bildeformatet 4:3. Bildet var kappet i nederste kant, trolig på grunn av en rullende nummerering som ville ha forstyrret seeropplevelsen.

I et intervju med USA Today i mars 2002 fortalte Paul McCartney skribenten Edna Gunderson at en nyutgivelse av “Let It Be” endelig så ut til å bevege seg fremover. “Vi driver og renser opp filmen og går tilbake til originalbåndene fra før (produsent) Phil Spector fikk tak i den,” sa han. Det var selvsagt kun første del av setningen som refererte seg til filmen, resten dreide seg om albumet.

I april 2002 rapporterte This Is London at Apple er nær ved å utgi “Let It Be” på video, selv om artikkelen misvisende skriver “for the first time.” (hvilket kun var tilfelle for UK, men som vi har dokumentert var den allerede utgitt i minst tre andre land).

Nederlandsk videokassett (Betamax) 1984

Forfatter Keith Badman sa til This Is London, “Apple har gjort en forbløffende jobb med å rense opp bildekvaliteten. John og George hatet filmen, hvilket forklarer hvorfor den har vært stukket vekk i alle disse årene. Lennon pleide å beskrive den som ‘et prosjekt satt opp av Paul, for Paul’.”

Det har versert rykter opp gjennom årene om at det var det at George mislikte filmen som gjorde at den ikke ble nyutgitt. En talsmann fra Apple ble spurt om denne nyutgivelsen og svarte: “Ingen utgivelsesdato er satt. Alt er oppe i luften og jeg kan ikke si noe mer på dette stadiet”.

Senere sammen måned snakket McCartney med avisen Newark Star-Ledger om filmen: “Jeg var på et fly for rundt et år siden og traff tilfeldigvis filmens regissør, Michael Lindsay-Hogg, og han sa, “Hver gang jeg går inn i en videobutikk i L.A. spør alle om ‘Når kommer du til å utgi “Let It Be” (på video)?'” Jeg svarer: “Er den ikke ute?” ‘For du skjønner, jeg aner ikke slikt. Han svarte nei. Så jeg nevnte dette for (en forretningsforbindelse), og jeg sa, “Vet du hva som ville ha vært virkelig kult? Om vi utga den nakne versjonen av albumet også.” Så det blir faktisk jobbet med for øyeblikket. Det er ikke (offisielt) annonsert eller noe ennå, men det er det vi har planer om.”

Da utgivelsesdagen for “Let It Be…Naked” albumet opprant var fortsatt ikke restaureringsarbeidet med filmen ferdig, så en DVD-utgivelse ble forsinket. Som promotering for albumet ble det sendt ut en såkalt EPK – Electronic Press Kit som var filmklipp i forskjellige lengder som promoterte filmen. Her var det mange klipp og bortklipp fra den restaurerte utgaven av filmen.

Etter at det nye “Let It Be…Naked” albumet kom ut, uten at noen DVD var i sikte, hadde filmens regissør Michael Lindsay-Hogg følgende å si:
Q: Så hvorfor ble ikke Let It Be DVDen utgitt ved siden av “Naked”?
Michael Lindsay-Hogg: Ideen, så vidt jeg vet, er å utgi to DVDer en eller annen gang i 2004, hvor den ene blir filmen Let It Be med et restaurert print som utgangspunkt og med lyden mikset i henhold til moderne standard. Og så en medfølgende DVD med intervjuer og ekstramateriale fra alle som hadde noe interessant å si, inkludert meg selv.

Igjen skjedde det ingenting. I juni 2004 ble det lekket detaljer om en 3 disc 5.1 spesialutgave av Let It Be på internett, i form av en anonym omtale som opprinnelig ble postet i rec.music.beatles google-gruppen:


I was lucky enough last week to accompany my brother to a special editing session for a new Let It Be promo DVD he was assembling in a Los Angeles editing suite last week (he didn’t actually work on the forthcoming DVD release).
Anyway, I was lucky enough to be able to spend several hours watching the nearly final product and combing through a bunch of production notes.
The film and features I watched were on a hard drive so I have no idea what the actual discs or the DVD packaging will look like, sorry. Some of the footage was still silent and not all of the options I clicked on worked, but here’s a very rough preview. It’s apparently not due until March 2005 so it may still change.
“LET IT BE” SE – DVD – EARLY EXCLUSIVE REPORT!!!!
A THREE disc 5.1 special edition” with extra features to be followed by a single “plain vanilla” disc 6 months later.
The special edition features all the original film footage that was used in the original 1970 theatrical release of Let It Be spread over the first 2 discs (Disc 1 is entitled Twickenham and Disc 2 Apple). Over 79 minutes in total of previously unseen footage has been added into both discs. An optional on-screen apple logo is available that pops up in the screen corner whenever “new” material appears, but there is no branching option that allows you to either select the new footage or the original footage.
The Octopus’s Garden sequence has been almost doubled. Entirely new rehearsal sequences have been added for Something, I Lost My Little Girl, All Things Must Pass, She Came In Thru The Bathroom Window, Plain Yoko Jam, Fancy My Chances With You, Rock’n’Roll Music, Blues Aren’t For Ringo, Isn’t It A Pity and more. More footage of George Harrison.
Both discs apparently feature an audio commentary by The Beatles with Michael Lindsay-Hogg, Yoko Ono and Linda Eastman (all culled from audio recordings made during the sessions). This didn’t work yet on the demo.
The third disc features even more bonus material including:
AS NATURE INTENDED: 34 minute documentary on the Let It Be sessions, includes new interviews with George Martin, Billy Preston and Michael Lindsay Hogg, as well as archive interviews with John Lennon and George, Paul and Ringo interviews from the Anthology series (including a few snippets not seen before).

BEHIND CLOSED DOORS
: A collection of rare footage of The Beatles recording in the studio (none of this is “Let It Be” era material). The footage listed includes And I Love Her, Paperback Writer, Rain, All You Need Is Love, Hey Bulldog, Lady Madonna, Helter Skelter, Ob-La-Di Ob-La-Da, Blackbird, Tutti Frutti, Hey Jude (this track alone went for 20 minutes), St Louis Blues.
ACROSS TO ABBEY ROAD: The Abbey Road album tracks of Oh Darling, She Came In Through The Bathroom Window, Something and Maxwell’s Silver Hammer all matched up to footage from the Let It Be rehearsals to create brand new “video clips”.
CHIMNEY SWEEP: Option didn’t work – no details on notes.
BEHIND THE SHUTTERS: Option didn’t work – no details on notes.
THE NAKED TRUTH: A featurette on the production of the Let it Be..Naked album including footage of Paul McCartney at a playback session. Ends with a new clip created for Across The Universe using Let It Be footage.
TRAILERS: Let It Be, The Beatles Anthology, Yellow Submarine, The First US Visit.
THE BALLAD OF JOHN AND YOKO: Option didn’t work – no details on notes

 


Ubekreftede rykter sier at den ovenstående “omtalen” var en bløff – noens våte drøm om hvordan utgivelsen burde ha kunnet bli.

The Toronto Sun rapporterte i 2005 at “Let It Be” filmen var på vei til DVD det året. Ifølge et intervju med Bob Smeaton, som regisserte “Beatles Anthology”, skulle DVDen komme ut med 5.1 surroundlyd og inneholde tonnevis med ekstramateriale.

Påfølgende år fortalte Smeaton til Archer fra 99.5 The Mountain radiostasjonen i Denver, Colorado at DVD-utgivelsen var forsinket på grunn av den store mengden med film som hadde blitt skutt, og problemer med fargerestaureringen. Han ga til beste tre forskjellige mulige utgivelsesdatoer i september 2006. Intet kom ut av dette, bortsett fra at Beatles’ selskap Apple Corps Ltd kjøpte domenet letitbemovie.com i 2007, og de eier det fortsatt..

I et intervju i februar 2007 med Neil Aspinall om remastringen av filmen for DVD-utgivelse, fastslo han at “filmen var så kontroversiell da den kom ut. Etter at vi hadde kommet halvveis i arbeidet med å restaurere den så vi på de bortklipte scenene og innså at dette materialet fortsatt var kontroversielt. Flere gamle problemer dukket opp på nytt.”

Et år senere sa Yoko Ono til skribenten Bill DeYoung dette, da han spurte om en DVD-utgivelse av filmen: “Du forstår, livet er en lang tid. Og jeg håper du får et langt ett, Bill.”

I juni 2008 ble planene om en DVD-versjon av Let It Be kansellert etter ønske fra Paul McCartney og Ringo Starr, ifølge den britiske avisen The Daily Express. En ikke oppgitt kilde fortalte avisen at selv om Paul og Ringo planla utgivelse av filmen, kom begge etter hvert i tvil. Kilden fortsatte: “The Beatles er fortsatt et digert varemerke og det føles ikke riktig at publikum skal eksponeres for en mørkere side av historien. Verken Paul eller Ringo ville følt seg komfortable med å utgi en film som viser at Beatles går hverandre på nervene.”

Etter nærmere undersøkelser, så viste det seg at de to gjenlevende beatlesmedlemmene ikke hadde vært så avvisende som artikkelen antydet.

Dette ble postet i et diskusjonsforum i 2009 av noen som påsto seg å ha forbindelser i Abbey Road Studios: “Den har vært klar og ferdig til å utgis i minst fem eller seks år nå. MASSER av ekstrastoff; researchen har vært formidabel; Bob Smeaton (som jobbet med Anthology DVDene) sier at de gjennomgikk hver eneste overlevende filmrull fra hvert eneste filmkamera mens de holdt på med restaureringen (noen klipp kan sees i ‘Anthology’). Den ble faktisk satt sammen på nytt av fra bunnen, ved buk av kameranegativene. Disc 1 skulle være den originale film, mens disc 2 skulle ha dritmasse usett stoff, både video og lyd, inkludert bortklipp fra tak-konserten. Planen var å utgi den sammen med eller kort tid etter ‘Let It Be……Naked’. Dessverre så skal det bare en stemme til i Apples styre for å legge ned veto og det var det som skjedde. Hvem var det?. Ville hester kunne iḱke fått meg til å røpe hans/hennes navn. Oh no.”

“Secret Cinema” – en filmklubb i Philadelphia viste en glimrende print av filmen fredag 23. oktober 2009. Rapporter kan fortelle om en middels dårlig lyd – sannsynligvis på grunn av det originale lydsporet i mono. I den senere tiden har DVD bootlegs erstattet den opprinnelige filmlyden med remiksede bånd fra Nagra-opptakene, såvel som stereoversjoner fra Get Back bootlegs, Let It Be albumet og Let It Be … Naked albumet for å forbedre lydopplevelsen.

9. oktober 2009 kom det ut flere Beatlesprodukter, alle CDene ble bl.a. utgitt på nytt i remastrede og forbedrede utgaver. I den forbindelse hadde Apple lagd en musikkvideo med “One after 909” fra tak-konserten. Den ble vist på TV i enkelte land.

BBC Radio 2 kringkastet en radiodokumentar den 24. mai 2010, for å feire filmen og albumets 40årsdag. Helt til slutt i dokumentaren sier programleder Guy Garvey: “Det sies fra Apple at man har begynt å jobbe med restaurering av filmen med tanke på en fremtidig nyutgivelse mens en utgivelsesdato fortsatt ikke er bestemt.”

En kilde som en gang vær nært tilknyttet Apple og hadde med “Let It Be …Naked” prosjektet å gjøre, sa at Let It Be DVDen sannsynligvis ville komme ut i 2012 i tide til jubileet. Hvilket jubileum? Vel, i 2012 var det 50 år siden Beatles signerte kontrakt med EMI. Dette skjedde selvsagt ikke, men så begynte det å skje ting med Beatles på filmfronten. De begynte å utgi filmene sine på Blu-ray, noe som startet med “Yellow Submarine” i juni 2012, “Magical Mystery Tour” i oktober 2012 og “Help!” i juni 2013. “A Hard Day’s Night” fulgte 2014. “Let It Be” uteble igjen.

I oktober 2011 reiste “Let It Be” regissøren Michael Lindsay-Hogg rundt for å promotere sin selvbiografi “Luck and Circumstance: A Coming of Age in Hollywood, New York, and Points Beyond”. I et intervju med radiostasjonen WNYC-FM snakket han om filmen:
“Vi har jobbet videre med den omtrent hvert år i de siste årene. Og for øyeblikket tror jeg planen er at den skal komme ut i 2013,”
sa Lindsay-Hogg.
Han sider at den andre discen vil bli fylt opp med bortklipp fra filmen.
“Da vi ga ut ‘Let It Be’ måtte jeg klippe vekk masse materiale som jeg virkelig liker og egentlig ville ha hatt med. Materialet på den nye DVDen har med mye av det som måtte klippes bort. Så for meg er det som om egget nå er komplett.”

Let It Be har nå blitt remastret flere ganger. I 1992 remastret Ron Furmenek hele filmen fra de originale negativene. Han sa den gang, og også i nyere intervjuer, at det kom bra ut. Mye bedre enn noe man tidligere hadde sett. Det var den versjonen som VCI ønsket å gi ut fem år senere på VHS, i 1997.

Under produksjonen av Anthology på midten av nittitallet ble utvalgte klipp, inkludert alternative tagninger, også omstrukturert og utnyttet den nye teknologien. Noen av disse klippene som kan sees i Anthology er ganske gode. I 2013 ble “Let It Be … Naked” gjort tilgjengelig på iTunes for første gang, og sammen med albumet var to filmklipp tilgjengelig for kjøp, “Get Back” og “Don’t Let Me Down”.

I 2003 remastret produsenten Bob Smeaton og andre hele filmen igjen, inkludert bortklipte scener. Dette er den versjonen som nesten kom ut i 2005, som Smeaton selv snakket om. De nylig remastrede klippene kan sees på mange bootlegs og på den offisielle EPK-pakken som kom ut i forbindelse med “Let It Be … Naked”.

Tilsynelatende ble det gjort en ny overføring av den originale 16mm-filmen og ytterligere opptak i 2011. Igjen ble ingenting gitt ut.

I et intervju med magasinet Rolling Stone i mai 2012, ble Ringo Starr spurt om Let It Be-filmen på DVD:

Tenker dere på å gi ut Let It Be-filmen på DVD?
“Jeg tror det også er en mulighet. En dag som kommer ut. Men vi snakker ikke om det akkurat nå. Som du vet, er det veldig lite som ikke har kommet ut. Jeg hadde glemt den skjønner du. Du nevner bare den ene tingen som ikke har kommet ut. Jeg er for opptatt med å leve nå … ”

I juli 2015 spurte Access Hollywood Ringo igjen:

Kommer “Let It Be” -filmen noen gang til å se dagens lys?
“Vel, den vil se dagens lys, alt ser dagens lys, vet du. Og … ja jeg er sikker på at det vil komme ut, det er ikke planlagt i år. Men ja, den vil være ute”.

I august 2016 sa Paul McCartney dette i et intervju med magasinet Rolling Stone:

Du nevnte Let It Be-filmen. Er det noen sjanse for at det noen gang vil bli frigitt på nytt?
Jeg tenker stadig at vi har gjort det. Vi har snakket om det så lenge.
Hva er det som oppholder den?
Jeg har ingen anelse. Jeg fortsetter å ta det opp, og alle sier: “Ja, vi burde gjøre det.” Innvendingen burde kommet fra meg. Jeg kommer ikke ut bra i filmen.

I mellomtiden erter Apple Corps fansen ved å inkludere remastrede opptak fra Let It Be-filmen når de markedsfører sine nye utgivelser. En versjon av “One After 909” fra takkonserten ble sendt til TV-stasjoner for å markedsføre den remastrede katalogen, og det var også noen usette opptak på minidokumentaren for albumet “Let It Be”.

Revolver Records & Video lastet opp en sterkt vannmerket versjon av de siste 34 minuttene av LET IT BE til YouTube i 2015. Med tittelen “Savile Row”, ble Apple-delen av filmen hentet fra Ron Furmaneks upubliserte 1992-remaster av filmen. Selv om vannmerkingen gjorde det visuelle ubrukelig, ga dette bootleggere Furmaneks stereolydmiks av denne viktige delen av filmen, som inkluderte arbeid i Apple Studios, samt tak-konserten. En ubrukt versjon av fremføringen av tittelsangen ble også lastet opp av den samme opplasteren, det samme var “Work print” – en svart-hvitt film fra ett kamera, som filmet “Run For Your Life” og “Two of Us”.

En samling av The Beatles’ musikkvideoer ble utgitt offisielt i 2015, med møysommelig restaurerte versjoner av disse, med nye stereo- og surround-mikser. Til tross for at den har vært gjennom flere restaureringer gjennom årene, så ikke materialet fra filmen ut som det var restaurert, sammenlignet med andre 16mm-filmer. Spekulasjoner blant fans var at Apple kanskje lagrer den restaurerte versjonen for en kommende frittstående utgivelse av filmen.

I 2016 fikk bootleg-selskapet HMC en kopi av Ron Furmaneks 1992-restaurering av filmen, og ga ut som en del av en DVD- og CD-pakke. Selv om bildet er beskåret nederst (muligens for å kvitte seg med løpende tall), er dette den beste versjonen så langt, med et stort sett stereo lydspor.

I et intervju med filmens filmfotograf Tony Richmond i februar 2017 ble det avslørt at “Siden den gang remastret vi den for DVD, og ​​det var så mange bortklipte scener som ikke ble brukt i filmen som virkelig viser bitterheten mellom alle i Beatles . Men den blir fremdeles stanset av George Harrisons etterlatte og hans kone og Yoko Ono fordi de ikke vil ha vist bitterheten.”

I et intervju med en radiostasjon i Quebec, Canada 15. september 2018, ble Paul McCartney spurt om skjebnen til Beatles ‘”Let It Be” -filmen. “Vi fortsetter å snakke om det,” bekreftet Paul, “vi har møter på Apple”. Han sa videre at ingenting var klart, men han “hadde hørt rykter” om hvordan en ny versjon av filmen en dag kan komme ut. “Folk har sett på opptakene,” sier Paul og anslår at det er rundt 56 timer med materiale der. Og noen fortalte ham “forleden” at den gjennomgående stemningen (når man undersøker alt tilgjengelig materiale) er veldig positivt og for det neste består av “en gjeng fyrer som lager musikk og har glede av det”. Så Paul sier at det er “noe snakk” om å lage en ny film, ved å omredigere den fra det samme materialet. “Hvem vet, dette kan skje i løpet av et år eller to,” konkluderte Paul da.

Og den 30. januar 2019, i forbindelse med at det hadde vært femti år siden tak-konserten annonserte The Beatles at en ny film vil bli lagd, hentet fra de 56 timene med Get Back film som er tilgjengelig. Regissør for den nye filmen vil være Sir Peter Jackson. Det ble også sagt at den opprinnelige “Let It Be” filmen vil bli tilgjengeliggjort i restaurert utgave en eller annen gang i fremtiden. Den nye filmen, “Get Back” skulle opprinnelig ha kinopremiere i september 2020, men filmens distributør Disney utsatte denne til august 2021 på grunn av den globale koronapandemien Covid19.  Julen 2020 slapp regissør Peter Jackson en smakebit i form av for det meste bortklipte scener, tonsatt til sangen “Get Back”

For oss virker det som at Aspinall hadde rett i 2007: Noen i Apples styre synes fortsatt at den originale “Let It Be”-filmen er for kontroversiell og at filmfotograf Tony Richmond ti år senere hevder at det er for mye bitterhet å spore styrker teorien. Men fansen har ropt etter en offisiell utgivelse av filmen i så mange år, så man har funnet en utvei. Ved å la Peter Jackson lage en ny versjon der det er en overvekt av de positive og hyggelige stundene så har man kanskje tatt brodden av en eventuell senere utgivelse av Lindsay-Hoggs originalfilm. Også han har jo sagt at det var scener han gjerne skulle ha hatt med, men som måtte utelates for flytens skyld. Det vi vet konkret om Jacksons “The Beatles: Get Back” er at den ikke er stort lenger enn “Let It Be”, under 90 minutter, og at tak-konserten fra 30. januar 1969 skal være med i sin helhet. Litt rart, for der er det mye repetisjon. På taket spilte de:

  • Get Back – første tagning
  • Get Back – andre tagning
  • Don’t Let Me Down – første tagning
  • I’ve Got A Feeling – første tagning
  • One After 909
  • Dig A Pony
  • I’ve Got A Feeling – andre tagning
  • Don’t Let Me Down – andre tagning
  • Get Back – tredje tagning

I tillegg til disse komplette tagningene jammet også bandet kort på “God Save the Queen” og “I Want You (She’s So Heavy)” mens lydtekniker Alan Parsons byttet bånd på flerspors opptakeren. Som det fremgår av spillelisten, når man var misfornøyd med en fremførelse ble sangen spilt på nytt slik at man skulle ha et komplett opptak som skulle kunne inkluderes på albumet. Men likevel var det kun tre av sangene fra opptaket av tak-konserten som til slutt ble benyttet på albumet “Let It Be”: den første fremførelsen av “I’ve Got a Feeling” samt “One After 909” og “Dig a Pony”. I 1996 ble den tredje fremførelsen av “Get Back” med på på Anthology 3. For 2003-albumet “Let It Be… Naked” ble en sammenredigert utgave av de to fremførelsene av “Don’t Let Me Down” benyttet. John glemte nemlig teksten i begge opptakene men på to forskjellige steder, så på “Let It Be…Naked” er den feilfri. I tillegg ble en sammenredigert utgave av de to fremførelsene av “I’ve Got a Feeling” også inkludert på “Let It Be… Naked”.


TIDSLINJE: LET IT BE (film)

1969: 16mm filmopptak av Beatles filmet i januar for planlagt TV-spesial og album, “Get Back”.
1969: Film og album lagt på hyllen, nytt album Abbey Road innspilles og utgis.
1969-70: Filmen omarbeidet for kinovisning, for å oppfylle kontrakten om å lage 3 filmer for United Artists.
1970: Kinoutsendelse. Filmen blåst opp til 35mm, lyden er i mono, ny tittel er “Let It Be”.

UK premiere på London Pavilion

1970-tallet: Sendt på TV i flere markeder verden over, dukker tidvis også opp på kino.
1975: BBC2 viser Let It Be for første gang 26. desember i mono.
1976: BBC1 viser Let It Be 24. august i mono.
1978: Første visning på HBO i USA 29. juni. Reprise seks ganger påfølgende måned.
1979: BBC2 sender alle Beatlesfilmene i julen, igjen Let It Be 26. desember.
1980: John Lennon blir skutt og drept.
1980: Som hyllest til John Lennon viser den australske Channel 10 Let It Be. Simulcast – hvilket vil si at lyden også sendes i radio. Filmen kan også ha blitt vist annetsteds i denne traumatiske tiden, men den australske er den vi vet om.
1981: Hjemmevideoutgivelse (USA) av 35mm film pan-and-scan versjonen: VHS, Betamax, Laserdisc og Videodisc av 20th Century Fox/Magnetic Video Corporation. Mono. Betautgaven kan ha kommet ut tidligere.
1981: Sendt på TV i USA på “The Movie Channel” i november og på “Cinemax” i desember.
1982: BBC2 viser Let It Be for fjerde og siste gang 8. mai. 35mm versjon, mono.
1983: Südwest III lokal TV-sending (sydvest i Vest-Tyskland) 26. desember. 16mm, mono. Tekstet på tysk.
1984: Hjemmevideoutgivelse (Holland) fra Warner Home Video. 16mm, mono.
1984: Hjemmevideoutgivelse (Vest-Tyskland) av 16mm versjon: VHS, Betamax fra Warner Home Video. Mono. Tekstet på tysk.
1985: Nok en Channel 10 TV-visning i Australia, søndag 14. juli midt på dagen rette etter at Live Aid konserten er ferdig.
1992: Den originale 16mm filmen restaureres av Ron Furmanek, remastret lyd, stereo når mulig.
1995: Restaurerte filmklipp fra filmen og outtakes vises i The Beatles Anthology TV-serien.
1997: VCI (UK) annonserer planer om å utgi 1992-restaureringen av filmen på VHS. Intet skjer.
2001: George Harrison dør av kreft. Før han dør har han sagt ja til planer om flere kommende prosjekter, deriblant omarbeidelse av Let It Be albumet til “Let It Be…Naked” og et Cirque du Soleil show i Las Vegas, “Love”.
2002: Paul McCartney sier det er planer om å utgi en DVD-utgave av filmen i forbindelse med det nye albumet “Let It Be…Naked”.
2003: Den originale 16mm filmen pluss outtakes restaureres av Bob Smeaton.
2003: “Let It Be…Naked” kommer ut. Nyrestaurerte scener og bortklipp fra filmen benyttes i promoteringen av albumet. Ingen DVD.
2003: Filmregissør Lindsay-Hogg sier at 2 DVDer med filmen og bonusmateriale vil foreligge i 2004.
2004: En omtale av en 3-disc versjon legges ut på internett.
2005: “The Toronto Sun” intervjuer Bob Smeaton som sier at en DVD kommer ut dette året.
2006: I et radiointervju gir Bob Smeaton tre mulige utgivelsesdatoer i 2006 for DVD-ene.
2007: Apple Corps Ltd registrerer domenenavnet letitbemovie.com.
2007: Neil Aspinall sier at filmen fremdeles er for kontroversiell til at den kan utgis.
2008: Yoko Ono sier at en DVD ikke kommer til å utgis ennå.
2008: “The Daily Express” (UK) sier at DVDen er stanset av Paul og Ringo.
2009: Uidentifisert “insider” påstår at Yoko Ono er den som blokkerer utgivelsen.
2009: Filmfremvisning av 1mm versjonen på filmklubb i Philadelphia, PA. Bra print, dårlig mono lyd.
2009: Filmopptaket av “One after 909” fra tak-konserten plukkes ut for å promotere at nå kom alle Beatlesalbumene ut på CD i remastret utgave. Den blir vist på TV i enkelte land.
2010: Et BBC radioprogram sier at en DVD fortsatt er aktuell for utgivelse på et senere stadium.
2011: Originalfilmen og bortklipp overføres på nytt i høyere oppløsning for fremtidig utgivelse.
2012: Filmen skulle komme ut til 50-årsjubileet for “Love Me Do”, men planene skrinlegges igjen.
2012: Richard Porter blir fortalt av en insider at film muligens kommer ut i 2014 eller 2015.
2012: Ringo sier: “En dag vil den komme ut, men vi tenker ikke på den akkurat nå”.
2013: “Let It Be … Naked” blir gjort tilgjengelig på iTunes for første gang, og sammen med albumet var to filmklipp tilgjengelig for kjøp, “Get Back” og “Don’t Let Me Down” fra tak-konserten.
2013: “Help!”, “Magical Mystery Tour” og “Yellow Submarine” utgis på Blu-ray.
2014: “A Hard Day’s Night” utgis på Blu-ray.
2015: Ringo bekrefter at “Let It Be” kommer til å komme ut, bare ikke dette året.
2015: De siste 34 minuttene av Furmaneks uutgitte 1992 restaurering av filmen lastet opp på YouTube i stereo.
2015: Apple utgir en samling av Beatles’ musikkvideoer på Blu-ray og DVD. Materialet fra “Let It Be” ser ikke restaurert ut. Dette fører til spekulasjon om at Apple sparer den restaurerte versjonen til en senere enkeltutgivelse.
2016: Bootlegselskapet HMC utgir den restaurerte filmen fra 1992 i en DVD+CD pakke på NTSC og størrelsesforhold 4:3. Den nederste delen av bildet er ikke med. For det meste stereolyd.
2016: Paul forteller til bladet Rolling Stone at han fortsetter å snakke internt om en utgivelse av filmen.
2016: “Don’t Let Me Down” (delvis) og “I’ve Got A Feeling” (delvis) fra tak-konserten blir inkludert i filmen  “Eight Days A Week – The Touring Years”. Sistnevnte sang er redigert annerledes, med andre kameravinkler enn i “Let It Be” filmen.
2017: Filmfotograf Tony Richmond avslører i et intervju at den offisielle DVD-utgivelsen treneres av Yoko Ono og George Harrisons etterlatte.
2018: Paul McCartney sa i et intervju med en radiostasjon i Canada at en nyredigert versjon av filmen kan komme ut “om et år eller to”.
2019: 30. januar, på femtiårsdagen for tak-konserten annonserer nettstedet til The Beatles at det vil bli lagd en ny film, hentet fra de 55 timene med “Get Back” filmruller som finnes. Den nye filmen skal regisseres av Sir Peter Jackson fra New Zealand. En restaurert versjon av den originale filmen “Let It Be” vil også publiseres på ett eller annet tidspunkt.
2020: Disney-konsernet får distribusjonsavtalen for den nye filmen, som skal hete “Get Back”. Den skal ha kinopremiere i september 2020. Internt sies det at den originale “Let It Be” filmen vil ikke komme ut i 2020, men på et senere, ikke planlagt tidspunkt.
2020: Apple planlegger at det i tillegg til “Get Back”-filmen også skal utgis en bok. Uoffisielt jobbes det også med en jubileumsutgave av “Let It Be”-albumet.
2020: På grunn av Covid 19 utsetter Disney kinopremieren av “Get Back” til august 2021. Apple bestemmer seg også for å utsette bokutgivelsen samt jubileumsutgaven av “Let It Be”-albumet.
2020: Det blir utgitt en fem minutters film som en slags teaser for “Get Back”-filmen. Det er kun mange scener av et band i godt humør. I introduksjonen sier Jackson at arbeidet med “Get Back”-filmen har blitt oppholdt av pandemien, men siden viruset nå er utryddet i New Zealand er folk tilbake på jobb og arbeidet fortsetter.