Huset som tante bygde

av Hobnail Boots, oversatt av Roger Stormo

The Beatles BBC Radioarv

The Beatles’ innspillinger for BBC Radio er av stor historisk betydning. Seks år før gruppen dro ut på sin «som naturen vil» Get Back spetakkel, fanget BBC opp The Beatles live og uredigert i studio bokstavelig talt dusinvis av ganger. Disse opptakene, vanligvis kun ett innspillingsforsøk per sang per program, kartlegger den musikalske fremdriften i gruppen på regelmessig basis, avslører deres største påvirkninger og gir et detaljert innblikk i hvordan musikken deres har utviklet seg.

Den første økten hos BBC i Manchester den 7. mars 1962 står som et landemerke i seg selv, det er ikke bare det første live-med-publikum opptak vi har av gruppen, men ett av de få opptakene av at de spiller i det hele tatt i første halvdel av 1962. Tre måneder etter den skjebnesvangre Decca audition får vi et verdifullt innblikk i bandets fremgang. Petes tromming høres mye mer energisk ut, og sjarmen som mangler sånn på Decca tape skinner gjennom i overflod. Paul synes fortsatt å prøve å høres ut som Elvis, men tempoet er sikrere og hele leveringen er langt mer overbevisende. Med et entusiastisk publikum på rundt 200 Cavern-fans som heier dem frem, er dette sannsynligvis det nærmeste vi noen gang vil komme til å høre hvordan The Beatles hørtes ut i sine glansdager i Liverpools danselokaler.

Tre måneder senere, og gruppen var tilbake i Manchester for å spille inn en økt for «Here We Go», søsterprogrammet til forrige «Teenager’s Turn». Nok en gang var en busslast av Cavernfans til stede, og gutta hadde nettopp avsluttet sin første innspilling for EMI. Det er interessant å sammenligne versjonen av «Besame Mucho» spilt inn denne dagen med EMI-versjonen fra noen dager tidligere. Her er det mye raskere, det er koring, og nok en gang er gruppelyden langt mer spennende enn det de gjorde i platestudio. Paul synes endelig å ha funnet sin egen stemme, og selv om han skulle komme til å eksperimentere med forskjellige tilnærminger i årene som kom, ville han aldri mer høres ut som en spirende Elvisimitator. Petes tromming synes å ha bedret seg igjen her, men uansett gagnet det ikke saken mye for allerede på neste radioinnspilling vil han være ute av gruppa.

Ringos ankomst har hatt en enorm innvirkning på The Beatles’ lyd, men dessverre mangler de neste to BBC sessions. En av disse, for «The Talent Spot», inneholdt den tidligste kjente innspillingen av «Twist and Shout», to måneder før den skulle bli innspilt for EMI. Man kan bare lure på hvordan dette kan ha hørtes ut, men hvis Star Club tape er noe å gå etter, må det ha vært ganske annerledes.

En måned senere og guttene gjør allerede sin debut på «Saturday Club», et ukentlig show med et publikum på flere titalls millioner. Med Ringo nå bak trommene låter gruppa langt mer selvsikre, noe som gjenspeiles av deres hardbarkede cover av Ritchie Barrets «Some Other Guy». John bidrar også med en lyrisk omvendt versjon av Little Evas «Keep Your Hands Off My Baby», som leveres med en blanding av uskyld og aggresjon, noe som viser at selv på dette tidlige stadium var The Beatles den fineste sanggruppen i verden. De returnerte til «Saturday Club» i mars 1963, og som bare de kunne, sammenstuet i et lite intervjustudio klokken ti om morgenen serverer de et knockoutsett live til hele landet. Paul knurrer ut teksten til «I Saw Her Standing There» med sin tøffeste stemme, og sangen er gjengitt i et tregere tempo enn han opprinnelig hadde tenkt seg. John kommer til å jamre på to obskuriteter av Chuck Berry som trolig var ukjent for allmenheten («Too Much Monkey Business» og «I’m Talking About You»), og får deretter en dask på lanken av programleder Brian Mathew når han forsøker å gjøre sine imitasjoner av spastiske folk live til millioner av mennesker (han skulle endelig få muligheten til å få dette ønsket oppfylt på, av alle ting, «Sunday Night At The London Palladium» på TV). Allmennheten fikk også for første gang høre Pauls utrolige Little Richard-stil vokal på Chan Romeros «Hippy Hippy Shake».

På den 18 april rocka guttene opp på Londons Royal Albert Hall for å fremføre fire sanger som en del av en direktesending med tittelen «Swinging Sound ’63» (selv om bare to av sangene faktisk ble kringkastet). Bortsett fra takle sin nye singel «From Me To You», har de uventet sluppet løs en av de villeste versjonene av «Twist and Shout» noensinne. En forundret Rolf Harris kunne bare riste på hodet etterpå, og mumlet ‘fantastisk!’ mens publikum brølte og ropte hurra bak ham. Denne maniske intensiteten karakteriserte tidlig-medio 1963 forestillingene, med sanger ofte utført i halsbrekkende hastighet som hadde vært så elsket av Hamburg-publikummet.
The Beatles ble aldri bedre som band enn i løpet av disse månedene, og BBC sessions gir oss rikelige bevis for dette: «Long Tall Sally», «Roll Over Beethoven», «Clarabella», «Money» og en rekke andre rockere er vitnesbyrd om en utrolig instrumental tetthet og vokal glans.

George og Ringo hadde en spesielt viktig rolle å spille i disse tidlige innspillingene, og nesten alle spor er fulle av oppfinnsomme gitarsoloer og tromming.
I de senere år da John og Pauls låtskriving begynte å blomstre, ville deres bidrag bli sterkt avdempet og forenklet. John selv har et par av sine egne gitarsoli å bidra med, hans særegne Rickenbacker og samling av Chuck Berry riff (John synes å ha lært gitar kun fra å høre på Berry) suser frem i «Matchbox», «Sweet Little Sixteen» og «Long Tall Sally» (selv om George legger beslag på andre solo i det siste nummeret).

I juni 1963 nådde Beatles høydepunktet i sin BBC Radio karriere med oppstart av programserien «Pop Go The Beatles», en ukentlig halvtimelang serie som til slutt ville gå på lufta i femten episoder. Med en så stor mengde radiotid å fylle (hver episode krevde seks nye innspillinger), var det uunngåelig at de måtte grave dypt inn i sitt gamle Cavernrepetoar. Dette var heldig for oss, fordi de nå var på høyden av sine fremførende krefter og dette skulle vise seg å bli den siste muligheten de noensinne skulle få til å bevise dette for ettertiden.

«Pop Go The Beatles»-innspillingene markerte The Beatles’ fantastiske allsidighet, etter som de i tillegg til sin evne til å spille rene rockere også var talentfulle balladesangere. Paul kunne skifte fra «Kansas City» til «The Honeymoon Song» (sikkert en av de sukkersøteste sangene som noen gang er skrevet) uten å blunke, og John var uten sin likemann når det gjaldt å håndtere tragiske ballader som «Soldier Of Love», «To Know Her Is To Love Her», og «I Just Don’t Understand». George fikk synge en sang i de fleste programmene, og med sitt valg av sanger fra Joe Browns country-inspirerte «A Picture Of You» gjennom til The Coasters’ tegneserieaktige «Youngblood» avslører han sitt brede spekter av påvirkninger. Gruppen viste også frem sine forbløffende talenter for imitasjoner, med Paul som leverer en Presley-aktig (men fortsatt herlig original) versjon av «That’s All Right Mama», og John hiver inn noen Buddy Holly hikst i «I Got A Woman». Ofte overgikk etterligningene originalene, som med Pauls imponerende levering av Little Richards «Ooh! My Soul», og Johns forrykte versjon av Chuck Berrys «Sweet Little Sixteen».

Mot slutten av 1963 nådde The Beatles slutten av første fase av sin berømmelse, og deres musikalske tilnærming begynte å endre seg. Innen mars 1964 hadde de gamle Cavernfavorittene blitt avdempet, og gruppens egne sanger og plater begynte å dominere. På dette punktet må de ha følt at deres BBC-innspillinger var noe overflødig, siden det var forventet av dem at de bare skulle reprodusere platene de allerede hadde perfeksjonert på EMI. Men de fortsatte å dukke opp på radio når muligheten bød seg. Sangene de avleverte viser at selv om de hadde mistet noe av den desperate «edgen» som kommer med en stor lengsel etter anerkjennelse, var de fremdeles i stand til å gi fra seg perfekte forestillinger uten problem. Det er verdt å huske at BBC på den tiden ikke hadde noe av det sofistikerte utstyret som senere skulle bli utviklet. BBCs studiooppsett besto av mikrofoner, en miksepult og en eller to mono båndopptakere. Et ekkokammer var enkelte ganger tilgjengelig, men det var hele omfanget av teknologien. Intet band av i dag ville være i stand til å håndtere et slikt spartansk miljø, men The Beatles tok det på strak arm.

Resten av BBC-opptakene i hele 1964 og 1965 er mindre historisk viktige, hovedsakelig fordi gruppens musikalske utvikling er kartlagt mye mer fullstendig av deres EMI-innspillinger. Men det er fortsatt noen veldig underholdende øyeblikk, slik som de fire «From Us To You» programmene og deres to «Top Gear» opptredener. Det er enda et par ultra-rariteter. Hvem skulle ha trodd at The Beatles i 1964 ville velge å spille inn en versjon av rockenasjonalsangen «Johnny B. Goode», eller den køntriaktige Elvis-obskuriteten «I Forgot To Remember To Forget»?

Kort sagt, The Beatles BBC Sessions er et spen­nende, kostelig sidespor som gir endeløse timers underholdning, så vel som dyp innsikt i verdens mest kjente gruppe.

TAPT…OG FUNNET!

Gjenoppbyggingen av The Beatles’ BBC Radioarkiv

Da The Beatles Monthly Book for første gang publiserte en fullstendig liste over konsernets omfattende BBC Sessions i 1980, ble fansens opprømthet av å oppdage en slik skattekiste av musikk raskt dempet av den fryktelige erkjennelsen av at BBC forlengst hadde slettet nesten alle de opprinnelige programmene. På den tiden var det svært lite sannsynlig at mer enn noen spredte eksempler på denne enorme produk­sjonen noensinne ville bli gjenopprettet. Men i de mellomliggende årene har utrolig mange høy­kvalitets­ bånd kommet fram, slik at bare noen få flekker av deres radiokarriere mangler eller har dårlig kvalitet. For å forstå hvordan programmene først forsvant for deretter å komme tilbake er det nødvendig å gå tilbake til det tidlige 60-tallet, og undersøke hvordan BBC Radio har operert.

BBC Radio hadde alltid tatt opp en stor del av sin produksjon på bånd, men dette ble gjort mer for å få til praktiske løsninger enn fra et arkiverings­synspunkt. Med utøvere som tilbragte mesteparten av uken på reiser opp og ned i landet med konserter i teatre og klubber, var det ikke alltid mulig for dem å delta på live-sendinger. Dermed utviklet «tante» BBC et system for opptak direkte til 33 & 1 / 3 rpm acetateplater, hvor hver plate kunne lagre omtrent ti minutter lyd på hver side. I 1953 begynte de å ta opp på magnetbånd for første gang, selv om programmene fortsatt i stor grad var i mono (en begrenset stereotjeneste begynte i 1962). Noen programmer som «Saturday Club» gikk på luften på en kvasi-live måte, med en live programleder som annonserte inn innspilte opptak som en båndoperatør satte i gang og fikk inn i sendingen sammen med plater. Andre programmer, som «Side By Side» ble i sin helhet satt sammen ved fysisk redigering (klipp- og lim) av båndopptak..

BBC Radio hadde to programbiblioteker. «Recorded Programmes Current Library» oppbevarte som navnet antyder, programmer som var planlagt for kringkasting eller repriser. Dersom et program ble antatt å være av særlig historisk eller kulturell betydning, ville det bli overført til «Recorded Programmes Permanent Library» for ettertiden. Men siden den ukentlige produksjonen av de tre radio­nettverkene var stor og lagringsplass var begrenset, ble svært få bånd flyttet til dette faste arkivet. Innspillingsbånd (dvs. uredigerte bånd) ble generelt slettet og gjenbrukt. Andre bånd kunne ikke bli anvendt på nytt fordi de inneholdt fysiske skjøter. Bånd av denne typen ville bli arkivert en liten stund i tilfelle «Transcription Services» (se nedenfor) ba om dem, og til slutt visket ut og forkastet. Ikke en eneste av The Beatles’ BBC-innspillinger ble noensinne bevart ved overføring til det faste arkivet.

Og det burde vært enden på visa. Men, flaks grep inn og mye materiale ble bevart gjennom alternative kanaler.

Transkripsjonstjenestenes plater

BBC Transcription Services (heretter TS) var teknisk sett en del av den oversjøiske «BBC World Service», men opererte uavhengig og i samarbeid med den nasjonale tjenesten. TS ville finkjemme den ukentlige produksjonen fra de tre radionettverkene og enten be om (eller i noen tilfeller foreta egne live-opptak av) programmer de trodde ville være av interesse for utenlandske lyttere. Disse vil da bli redigert, og presset opp på standard vinyl-LPer i et opplag på 100 eksemplarer. Da The Beatles’ berømmelse eks­ploderte i 1964 og den britiske popmusikken plutselig ble en ettertraktet internasjonal handelsvare, begynte TS å sende ut redigerte BBC pop-program­mer på plate. Den første Beatlesinnspillingen de tok for seg var den andre «From Us To You» spesialen, kuttet ut de andre gjesteartistene (og dessverre, tre Beatleskutt) og fikk dermed programmet ned til en lengde som passet pent inn på en side av en LP-plate. En rekke Beatlesintervjuer ble også bevart av TS, slik som den første «Public Ear» innspillingen (dessverre kun utdrag) og «Songwriters Extraordinary» (en omdøpt versjon av «The Lennon og McCartney Songbook»).).

På slutten av 1964 var behovet for britisk popmusikk så stor at TS besluttet å opprette en egen ukentlig 45 minutters radioserie kalt «Top Of The Pops» for å vise det beste av BBCs mange innspillinger av livemusikk. Det første programmet ble sendt i november, og inneholdt (blant andre artister) The Beatles som synger «Long Tall Sally», » A Hard Day’s Night» og «Things We Said Today» fra deres første «Top Gear» innspilling (uvanlig nok så overlevde mastertapen for denne platen på TS-biblioteket helt til den ble gjenoppdaget tidlig på 80-tallet). Etter det hadde de med gruppen en rekke ganger i serien, ved hver anledning fikk de dermed tatt vare på verdifulle BBC Beatlesspor i kringkastingskvalitet på dette plateformatet:

Program 4, Uke 52, 1964(spor fra den andre «Top Gear» opptredenen)

‘A long nose’ (chat)
I’m A Loser
Chat
She’s A Woman
I Feel Fine

Program 8, Uke 3, 1965 (spor fra den andre «Top Gear» opptredenen)

I’ll Follow The Sun
Chat
Everybody’s Trying To Be My Baby
I Feel Fine

Program 15, Uke 10, 1965

(Ubekreftet men sannsynligvis Rock And Roll Music, Kansas City og Honey Don’t fra den siste «Saturday Club» og den andre «Top Gear» opptredenen)

Program 32, Uke 27, 1965 (spor fra den siste «Saturday Club» og «Ticket To Ride»-spesialen)

Dizzy Miss Lizzy
Chat
Everybody’s Trying To Be My Baby
Chat
Ticket To Ride

Materiale fra TS-plater dukket også opp i 1972 i BBC Radios dokumentar «The Beatles Story», hvilket indikerer at Brian Matthew kan ha beholdt kopier av Beatles-plater (Matthew var programleder for bl.a. «Saturday Club» på sekstitallet, han var også programlederen for «The Beatles Story» i 1972 og er den dag i dag fast programleder med et ukentlig show på BBC radio!). Kopier av alle TS plater ble også beholdt i deres eget bibliotek, og tidligere kringkastede kopier fra hele verden dukker fremdeles opp på Ebay, og oppnår store summer på auksjoner.

Hjemmeopptak

Et stort antall BBC radioopptredener ble også innspilt av entusiastiske unge lyttere bevæpnet med ørsmå batteridrevne opptakere. Den mest vanlige metoden besto i å holde en mikrofon opp foran familiens radio. Neppe overraskende er de fleste av disse opptakene helt forferdelige, noe som gjenspeiles av innholdet i utallige bootleg-LPer fra 1970-tallet. Men for tidlige brukere med ubegrensede midler eksisterte et langt mer fristende alternativ. I 1963 hadde BBC hatt sendinger samtidig på FM-båndet i åtte år, og selv om denne tjenesten med høyere kvalitet var ukjent for mange lyttere (i hovedsak de som fortsatt kun satt med gammeldagse Mellombølge og Langbølge-radioer), så var det mulig å lage kvalitetsopptak med overføringsledning direkte fra en utgang på FM-radioen og inn i bånd­opptakeren. Tidlig på 80-tallet syntes muligheten for at dette faktisk hadde skjedd, forståelig nok litt fjern. Uinnspilte kvalitetsbånd (og opptakere som var i stand til å bruke dem) kostet en liten formue i 1963 i Storbritannia, og var langt utover midlene til den type publikum som mest sannsynlig var interessert i å ta opp ungdoms­programmer som «Side By Side», «Saturday Club» og «Pop Go The Beatles».

Men i 1986 begynte en rekke bootlegplater å dukke opp fra intet, med høykvalitetsinnspillinger av Beatles’ radioprogrammer som ikke hadde blitt hørt på 20 år. Tilfeldige utdrag av kontinuitet (slik som kunngjøringen «and now it’s five o’clock» før «Pop Go The Beatles» episode 3) syntes å bekrefte at dette virkelig var hjemmeopptak gjort i en tid lenge før Beatlemania hadde nådd sin fulle blomst. Dermed hadde det vært veldig dedikerte og godt bemidlede fans der ute likevel, noe vi alle er takknemlige for i dag. BBC grep umiddelbart muligheten til å styrke sitt Beatlesarkiv, og i 1988 utnyttet de Bootleg LPer i en serie på 14 programmer med tittelen «The Beeb’s Lost Beatles Tapes» (i rettferdigetens navn skal vi innrømme at BBC bidro noe selv, ved at de la til et stort antall nye intervju-snutter ). Senere har BBC funnet andre hjemmeinnspilte bånd, mest nevne­verdig er debuten på «Saturday Club», og en delvis komplett høykvalitetskopi av den første «From Us To You»-spesialen med Rolf Harris.

Imidlertid var sentrale programmer fremdeles savnet. Det var ingen gode opptak av «Pop Go The Beatles»-episodene 1, 6, 10 og 11, for eksempel. Noen få musikkspor fra noen av disse programmene fantes i god kvalitet (selv om det ofte manglet åpnings- eller avslutningsakkorder), men i 1989 var det ingen kjente høykvalitetsopptak av slike viktige spor som «Sweet Little Sixteen», «I Just Don’t Understand», og «Ooh! My Soul». Men heldigvis var alt i ferd med å endre seg.

Underslått Mastertape

En rekke Beatles BBC masterbånd har blitt gjen­funnet opp gjennom årene. Ett av de mest interessante funnene var i TS-biblioteket, der en av de opprinnelige session tapes fra november ’64 «Top Gear»-opptredenen var plassert. Den inneholdt noe studiosnakk, en mer komplett innspilling av «She’s A Woman», og et par tagninger av «I Feel Fine». Mye senere, i 2008 fant man en annen tape fra denne sessionen på et loft, som inneholder uttaksmateriale fra innspillingen av «I’ll Follow The Sun» og (formodentlig) en uklippet «Honey Don’t». TS-biblioteket har også gitt oss en uredigert session tape fra sine «Saturday Club»-innspillinger fra julen 1965, komplett med mye vrøvlesnakk og god humor.

En tape hadde også blitt funnet i Bush House, der en tekniker hadde stukket unna noen av de mer interessante sporene fra en World Service reprise av «Pop Go The Beatles». Selv om båndet er av ganske god kvalitet manglet mange av låtene biter i begynnelsen og/eller slutten, og ingen prating ble bevart. Men tapen inneholder nok spor til å gi en oversikt over 1963 for radiospesialen «The Beatles At The Beeb» som ble sendt i 1982.

På midten av 1980-tallet begynte BBCs arkivarer forsøksvise forhandlinger med den tidligere produsenten av «Saturday Club», Bernie Andrews. Det var rykter om at Andrews satt på et stort antall «tapte» programmer i sitt eget personlige arkiv, selv om detaljene ikke var kjent. På slutten av 50-tallet og tidlig på 60-tallet, hadde Andrews fått beskjed om å kaste mastertapene med BBC radiomateriale (ikke en uvanlig forespørsel på noen måte den gangen). Kvalm over å se sitt livsverk bli ødelagt på denne måten, lurte han vekk så mange bånd som mulig til sin egen samling, en praksis som ville ha ført til umiddelbar oppsigelse hadde det kommet frem i lyset. Han har også reddet mange ønskehilsninger, og innsendte bidrag fra lytterne.

I de senere år tilbød arkivarene i BBC å katalogisere samlingen hans i bytte mot båndkopier, men Andrews så fremdeles med mistenksomhet på BBC og var ikke overbevist om at hans opptak ville være i trygge hender. Til slutt ble en avtale forhandlet frem der båndene ville bli holdt utenfor de viktigste arkivet og i stedet lagret i BBCs juridiske hvelv, hvor normalt bare selskapets dokumenter er arkivert. Når noen av båndene endelig ble levert på slutten av 80- tidlig på 90-tallet, viste de til å være en gedigen skattekiste av tapte radioprogrammer. Ikke mindre enn elleve komplette «Pop Go The Beatles»-episoder (program 4 og 6-15) var intakte, pluss to Beatles «Saturday Club» programmer fra august og oktober 1963, samt et rikholdig materiale av andre grupper og artister. Ingen omtale av dette ble kunngjort for publikum, selv om den komplette femte bursdagsutgaven av «Saturday Club» ble sendt i reprise på Radio One i 1991.

ETTERORD AV ROGER

I 1996 sendte BBC nok en «Beatles at the BBC»-spesial, og i 2009 kom det foreløpig siste bidraget fra BBC til oss lyttere med programmet «The Beatles At The Beeb», produsert av Kevin Howlett. Begge disse programmene ga oss enten nye ting eller bedre versjoner av sanger som allerede fantes. Oppglødd av dette, samt oppdagelsen av at noen av de gamle vinylbootlegsene inneholdt kvalitetsmessig bedre versjoner av enkelte sanger enn noen av de bootleg-CD-samlingene som er ute på markedet, satte Hobnail Boots i gang med å restaurere de opp­rinnelige radioprogrammene, program for program. Når han var fornøyd, delte han ett og ett program med andre samlere. Disse ble veldig begeistret over kvalitetsforbedringene, og oppfordret Hobnail til å lage sin egen komplette «Beatles At The BBC»-serie. Hobnail skred til verket, og satte sammen en serie på 11 CDer, komplett med billedcovere, et 38-siders hefte og egne designs for CD-platene. Teksten over er hentet fra dette 38-siders heftet. Hobnail gjorde samlingen tilgjengelig for nedlasting via internett, og man måtte selv brenne CDene og printe ut og sette sammen heftet. Etter en del tilbakemeldinger og etter å ha fått tilsendt bedre kildemateriale har Hobnail nå lagd en andreutgave av settet.

Dette settet samler sammen de beste tilgjengelige versjoner av hvert enkelt spor som er kjent å eksistere, og gjennom omfattende digital restaurering gir det den beste lyden og mest komplette BBC-antologien med Beatles som noensinne er lagd.

Rodriquez Sommersby Hobnail The Third,

Somewhere In Buenos Aires,

Mai 2010

FIXING A HOLE

Restaureringsprosessen

Hensikten med prosjektet er tredelt: å samle sammen alle de siste oppgraderinger og nyoppdagede spor; å spore nye oppgraderinger fra eldre, glemte kilder, og å oppgradere alle opptak til best mulig stand. Utrolig nok har dette aldri blitt alvorlig utført av hverken BBC eller EMI.

Materiale fra kjente masterkilder har jeg i stor grad latt være urørt. Noen ganger har jeg modifisert EQ litt for å rette feil, men ellers har jeg latt dem være som de er. Svært dårlige kilder er pusset opp så mye som mulig, selv om det gamle ordtaket om garbage in – garbage out fremdeles holder stikk. Hoveddelen av arbeidet har vært på opptak som faller mellom disse to kategorier – de som er gjort fra FM radio (eller noen ganger AM) ved direkte overføring på en høykvalitetsopptaker. Man skulle tro at denne type bånd ville kreve lite oppmerksomhet. Men av ulike grunner er ikke dette alltid tilfelle. Båndene vi har synes ikke å ha kommet direkte fra kilden, og forskjellige uønskede endringer er utført i mellom­tiden.

Her vil jeg beskrive de ulike teknikkene jeg har brukt til å gjenopprette materiale:

Matching av kilder

Ofte er et enkelt program satt sammen av opptak fra svært ulike kilder. Et typisk program kan inkludere et spor fra en gammel bootleg LP, et annet fra et hjemmeopptak, og et par sanger fra et masterbånd. I disse tilfellene har jeg hatt masterkilden som referanse, og prøvd å matche det generelle nivået og satt EQ på de andre sporene så tett som mulig. Noen ganger betyr den begrensede kvaliteten til et spor at et perfekt resultat ikke kan oppnås. I slike tilfeller har jeg gått for den mest naturlige generelle lydbalansen.

Hastighetskorrigering

The Beatles var notorisk avslappede med stem­mingen av instrumentene sine, så dette er ikke alltid lett å avgjøre. I en perfekt verden ville de alltid ha stemt sine gitarer til et piano, noe som gjør livet enkelt for reparatøren. Men dette gjorde de sjeldent, så det er umulig å vite den eksakte hastigheten et bånd skal kjøres på. Jeg har tillatt en feilmargin på ca 4%, noe som er typisk for snittet deres når det gjaldt stemming. Derfor, hvis feilhastigheten av en tape faller innenfor dette området, har jeg generelt latt den være urørt (unntaket er hvor to låter i samme toneart kjøres etter hverandre). Faktisk har jeg gjort veldig lite hastighetskorrigering, bortsett fra den første «Saturday Club»-opptredenen der hastigheten på båndet dalte etter hvert som båndet gikk.

Drop-outs og hodestøv

Disse er forårsaket av støv eller oksydpartikler som tilsmusser båndopptakerens avspillingshode, noe som fører til irriterende forbigående tap av høye frekvenser og/eller volum. Disse har jeg glattet ut ved å zoome inn på det berørte området og behandle det separat. I ett tilfelle var jeg i stand til å redde et av de mest ikoniske BBC sporene, Pauls fantastiske versjon av «Ooh! My Soul», som ble rammet av alvorlig drop-outs i sangen som leder opp til den andre gitarsoloen. EMI’s løsning på dette problemet (for den offisielle «Beatles Live at The BBC» i 1994) var å bare klippe og lime en hel del av sangen fra et tidligere vers. Men dette var veldig vanskelig å redigere samt medførte en liten endring i tempo i midten av sangen. Da jeg gikk tilbake til det skadede båndet var jeg i stand til å zoome inn på de mange drop-outsene og manuelt re-tegne bølgeformen. Resultatet er ikke perfekt, men skaden er nå mye mindre opplagt.

Båndsus og annen støy

Lyder av en bestemt frekvens (f.eks: lavfrekvent maskinstøy og høyfrekvente hvin) ble lett fjernet med spesielle filtre stilt inn på den gjeldende frekvensen. Sus ble behandlet ved hjelp av en software plug-in lagd for å etterligne et eldre analogt susfilter utviklet av National tidlig på 1980-tallet. Selv om dette systemet (kalt «DNR» eller «Dynamisk støyreduksjon») aldri slo ordentlig an, produserte det en imponerende reduksjon i båndsus uten noen av de irriterende bivirkningene som ble produsert av senere digitale systemer (som ved å forsøke å fjerne all støy introdusere hørbar «svisjing» eller undervanns-lignende bilyder). Jeg har ikke prøvd å fullstendig eliminere susing, men snarere å redusere det til et diskret nivå. Masterkvalitetmateriale behøver vanligvis ikke behandling (selv om noen av det virker å ha vært de-noised allerede). Hvis jeg på noe tidspunkt tenkte at støyreduksjonen hadde en hørbar bivirkning, skrudde jeg den enten lavere eller helt av.

Nivåskifter

Disse berørte for det meste et bestemt sett av hjemme­opptak innspilt mellom mai og oktober 1963. Den hørbare effekten er en plutselig, tilfeldig stigning eller fall i samlet volum som kan vare alt fra noen sekunder til et par minutter. Disse ble behandlet på samme måte som drop-outs, ved å zoome inn på det berørte området og bruke den nødvendige nivåkorreksjonen.

EQ skift

Nært forbundet til kategorien ovenfor, utgjør disse plutselige nivåskiftene i konkrete frekvensbånd. Disse frekvensene er gruppert i standardverdier og her endret enkeltfrekvenser volum, stigende og fallende uten noen åpenbar grunn. I noen tilfeller har råteipene variasjoner som er ekstreme og forvirrende. Under den rå hjemmeteipen av «Pop Go The Beatles» episode 7 (ikke benyttet i dette settet) hadde for eksempel ulike frekvensbånd (i tillegg til det samlede volumet) vekst og fall plutselig i løpet av showet, og høres nøyaktig ut som om noen har lekt med kontrollene på en grafisk equalizer. Siden jeg ikke kommer på noen naturlig prosess som ville innføre slike bisarre variasjoner, er jeg tilbøyelig til å tro at de var innført på et tidspunkt med en innblanding fra fans som var motvillige til å bytte bort perfekte kopier (ja, slike mørke gjerninger er ofte gjort i tape trading verden). Uansett hva årsaken er, var det likevel mulig å stryke ut alle disse plutselige skiftene ved hjelp av en bølgeredigerer, mine ører, og en enorm mengde tålmodighet. Resultatene var, tror jeg, vel verdt bryet.

Hobnail

KILDER

Følgende kilder ble benyttet. Disse referer seg til ‘Second Edition’. Mange takk til DinsdaleP, jasta, murrays15, elixr101, David B og andre for å ha sendt inn oppgradert materiale.

Indeksnøkkel over kildematerialet:

Nøkkel:

CDer

A = At The Beeb Vols 1-12 (Yellow Dog 2002)
B = Live At The BBC (Masterfraction 2002)
C = The Complete BBC Sessions (Purple Chick 2004)
X = BBC Trailer Collection (Yellow Dog 1999)
J = The BBC Beatles Tapes: The Original Masters (Westwood One 1990 lossless copy)
U = The Golden Beatles (Techiku 1986)

Vinyl

D = Four By The Beatles (1979 EP)
E = The Beatles Broadcasts (Circuit Records 1980)
F = Rough Notes (Unknown – 1978)
G = The Beatles At The Beeb With Pete Best (Drexel 1988)
H = Rare Unreleased Beatles Tracks (Picture disc 1985)
W = Johnny & The Moondogs: Silver Days (Warwick 1981)
Z = The Beatles At The Beeb Vols 1-14 (Beeb Transcription Records 1986-89)
O = The Beatles At The Beeb (1983 special)
S = Top Of The Pops transcription discs (BBC TS 1964-5)

Andre

Q= The Beeb’s Lost Beatles Tapes (1988 special digital repeat)
K = In My Life: John Lennon Remembered (1990 special)
L = The Beatles At The BBC (1996 special)
M = The Beatles At The Beeb (2009 special)
N = The Beatles Story (1972 special)
P = Donated tape
T = Contraband Music Blog

PLATENE

Unsurpassed Broadcasts Vol 1, Second Edition

Teenager’s Turn rcd 7th March / txd 8th March 1962

1. Dream Baby A
2. Memphis Tennessee A
3. Please Mr. Postman A

Here We Go rcd 11th June / txd 15th June 1962

4. Ask Me Why A
5. Besame Mucho A
6. A Picture Of You A

7. Interview with Monty Lister part 1 P
8. A Taste Of Honey (excerpt from People And Places tv show) A
9. Interview with Monty Lister part 2 P
10. Love Me Do (single version)

Here We Go rcd 16th Jan / txd 25th Jan 1963

11. Chains (excerpts) A
12. Please Please Me (incomplete) A
13. Ask Me Why (incomplete) A

Saturday Club rcd 22nd Jan / txd 26th Jan 1963

14. Some Other Guy G
15. Announcer M
16. Love Me Do M
17. Please Please Me (excerpts) C
18. Keep Your Hands Off My Baby A
19. Beautiful Dreamer G

The Talent Spot rcd 22nd Jan / txd 29th Jan 1963

20. Ask Me Why A

Here We Go rcd 6th March / txd 12th March 1963

21. Misery A
22. Do You Want To Know A Secret? A
23. Please Please Me A

Saturday Club txd live 16th March 1963

24. I Saw Her Standing There P
25. Chat A
26. Misery P
27. Too Much Monkey Business P
28. I’m Talking About You P
29. Chat A, P
30. Please Please Me P
31. Hippy Hippy Shake P

Easy Beat rcd 3rd April / txd 7th April 1963

32. Gerry Marsden A
33. From Me To You A

Unsurpassed Broadcasts Vol 1, Second Edition – back cover
Unsurpassed Broadcasts Vol 2, Second Edition

Swinging Sound ’63 recorded 18th April 1963 / txd live

1. Twist And Shout A, C
2. From Me To You A

Side By Side recorded 1st April 1963 / txd 22nd April 1963

3. Side By Side Theme (partial) H
4. Chat / Do You Want To Know A Secret? (fragment) P

Side By Side recorded 1st April 1963 / txd 13th May 1963

5. Chat P
6. Long Tall Sally A
7. Chat A
8. A Taste Of Honey A
9. Chains A
10. Chat A
11. Thank You Girl A
12. Chat A
13. Boys A

Side By Side recorded 4th April 1963 / txd 24th June 1963

14. Side By Side Theme A
15. Announcer A
16. Too Much Monkey Business A
17.Chat A
18. Boys A
19. Chat A
20. I’ll Be On Way A
21. From Me To You A

Saturday Club recorded 21st May 1963 / txd 25th May 1963

22. Announcer A
23. I Saw Her Standing There A, P
24. Chat A
25. Do You Want To Know A Secret? A
26. Boys A
27.Chat A
28. Long Tall Sally A
29. Chat A
30. From Me To You A
31. Money A

Steppin’ Out recorded 21st May 1963 / txd 3rd June 1963

32. Please Please Me A
33. I Saw Her Standing There A

Pop Go The Beatles (1) recorded 24th May 1963 / txd 4th June 1963

34. Announcer A
35. Everybody’s Trying To Be My Baby A
36.Chat A
37. Do You Want To Know A Secret? A
38. Announcer A
39. You Really ot A Hold On Me A
40. Misery A
41. Chat A
42. The Hippy Hippy Shake A

Unsurpassed Broadcasts Vol 2, Second Edition – back cover

 

Unsurpassed Broadcasts Vol 3, Second Edition

Pop Go The Beatles (2) recorded 1st June 1963 / txd 11th June 1963

1. Too Much Monkey Business A
2. Chat A
3. I Got To Find My Baby A
4. Announcer A
5. Young Blood A
6. Announcer A
7. Till There Was You A
8. Chat A
9. Baby It’s You A
10. Announcer A
11. Love Me Do A
12. Pop Go The Beatles (long theme) A

Pop Go The Beatles (3) recorded 1st June 1963 / txd 18th June 1963

13. Pop Go The Beatles (short theme) A
14. Announcer A
15. A Shot Of Rythm And Blues A
16. Chat X
17. Memphis Tennessee X
18. Chat A
19. A Taste Of Honey A
20. Announcer A
21. Sure To Fall A
22. Announcer A
23. Money A
24. Chat X
25. From Me To You X

Easy Beat recorded 19th June 1963 / txd 23rd June 1963

26. Some Other Guy A
27. Chat J
28. A Taste Of Honey J
29. Thank You Girl A
30. Announcer A
31. From Me To You A

Pop Go The Beatles recorded 17thJune 1963 / txd 25th June 1963

32. I Saw Her Standing There A
33. Announcer A
34. Anna A
35. Chat A
36. Chat A
37. Boys B
38. Chat L
39. Chains L
40. Chat M
41. P.S. I Love You M
42. Chat M
43. Twist And Shout M
44. Announcer M
45. Pop Go The Beatles (long theme) A

Saturday Club recorded 24th June 1963 / txd 29th June 1963

46. I Got To Find My Baby A
47. Chat A
48. Memphis Tennessee A
49. MoneyA
50. Till There Was You A
51. Chat A
52. From Me To You A
53. Roll Over Beethoven A

The Beat Show recorded 3rd July1963 / txd 4th July 1963

54. A Taste Of Honey A
55. Twist And Shout A

Unsurpassed Broadcasts Vol 3, Second Edition – back cover

 

Unsurpassed Broadcasts Vol 4, Second Edition

Pop Go The Beatles (5) rcd 2nd July / txd 16th July 1963

1. Pop Go The Beatles (short version) A
2. Announcer P
3. That’s All Right Mama P
4. Chat P
5. There’s A Place P
6. Announcer D
7. Carol D
8. Chat D
9. Soldier Of Love D, A
10. Announcer D
11. Lend Me Your Comb D
12. Chat D
13. Clarabella D
Announcer P

Easy Beat rcd 17th July / txd 21st July 1963

14. I Saw Her Standing There A
15. Shot Of Rhythm And Blues A
16. There’s A Place A
17. Twist And Shout A

Pop Go The Beatles (6) rcd 10th July / txd 23rd July 1963

18. Chat P
19. Sweet Little Sixteen B
20. Chat P
21. A Taste Of Honey B
22. Announcer A
23. Nothin’ Shakin B’
24. Announcer A
25. Love Me Do B
26. Chat B
27. Lonesome Tears In My Eyes B
28. Chat A
29. So How Come No One Loves Me B
30. Announcer A
31. Pop Go The Beatles (long version) A

Pop Go The Beatles (7) rcd 10th July / txd 30th July 1963

32. Memphis Tennessee A, B
33. Chat A
34. Do You Want To Know A Secret? A
35. Chat A
36. Till There Was You A
37. Chat B
38. Matchbox B
39. Announcer A
40. Please Mr. Postman O, A
41. Chat A
42. The Hippy Hippy Shake B
43. Announcer A
44. Pop Go The Beatles (long version) A

Pop Go The Beatles (8) rcd 16th July / txd 6th August1963

45. Pop Go The Beatles (short version) A
46. Announcer A
47. I’m Gonna Sit Right Down And Cry (Over You) B
48. Chat A, M
49. Crying, Waiting, Hoping M
50. Kansas City/Hey Hey Hey Hey A,
51. Announcer A
52. To Know Her Is To Love Her M
53. Chat M
54. The Honeymoon Song M
55. Announcer A
56. Twist And Shout A
57. Announcer A
58. Pop Go The Beatles (long version) A

Unsurpassed Broadcasts Vol 4, Second Edition – back cover

 

Unsurpassed Broadcasts Vol 5, Second Edition

Pop Go The Beatles (9) rcd 16th July / txd 13th August 1963

1. Pop Go The Beatles (short version) A
2. Announcer A
3. Long Tall Sally B
4. Announcer A
5. Please Please Me A
6. Announcer A
7. She Loves You A
8. Announcer A
9. You Really Got A Hold On Me A
10. Announcer A
11. I’ll Get You A
12. I Got A Woman B
13. Announcer A
14. Pop Go The Beatles (long version) A

Pop Go The Beatles (10) rcd 16th July / txd 20th August 1963

15. She Loves You A
16. Announcer A
17. Words Of Love A
18. Announcer A
19. Glad All Over B
20. Announcer A
21. I Just Don’t Understand B
22. Announcer A
23. Devil In Her Heart B
24. Announcer A
25. Slow Down B

Saturday Club rcd 30th July / txd 24th August 1963

26. Long Tall Sally H
27. She Loves You A
28. Glad All Over X
29. Chat X
30. Twist And Shout X
31. Chat X
32. You Really Got A Hold On Me B
33. I’ll Get You X

Pop Go The Beatles (11) rcd 1st August / txd 27th August 1963

34. Ooh! My Soul A
35. Chat B
36. Don’t Ever Change B
37. Twist And Shout A
38. Chat A
39. She Loves You A
40. Announcer A
41. Anna A
42. A Shot Of Rhythm And Blues B

Pop Go The Beatles (12) rcd 1st August / txd 3rd September 1963

43. Pop Go The Beatles (short version) A
44. Announcer A
45. From Me To You A
46. I’ll Get You P
47. Chat A
48. Money P
49. Announcer A
50. There’s A Place P
51. Honey Don’t B
52. Chat A
53. Roll Over Beethoven A

Unsurpassed Broadcasts Vol 5, Second Edition – back cover

 

Unsurpassed Broadcasts Vol 6, Second Edition

Non Stop Pop rcd 30th July / txd 30th Aug 1963

1. ‘Pop Chat’ interview with Phil Tate – Q

Pop Go The Beatles (13) rcd 3rd Sept / txd 10th Sept 1963

2 Pop Go The Beatles (short version) A
3. Announcer A
4. Too Much Monkey Business B
5. Chat A
6. Love Me Do A
7. Chat A
8. She Loves You A
9. I’ll Get You A
10. Chat A
11. A Taste Of Honey A
12. Chat M
13. The Hippy Hippy Shake M

Pop Go The Beatles (14) rcd 3rd Sept / txd 17th Sept 1963

14. Pop Go The Beatles (short version) A
15. Announcer A
16. Chains A
17. Chat A
18. You Really Got A Hold On Me A
19 Misery A
20. Announcer A
21. Lucille A
22. Announcer A
23. From Me To You A
24. ‘Brackets!’ A
25. Chat A
26. Boys A

Pop Go The Beatles (15) rcd 3rd Sept / txd 24th Sept 1963

27. Pop Go The Beatles (short version) A
28. Announcer A
29. She Loves You A
30. Announcer A
31. Ask Me Why A
32. Announcer A
33. Devil In My Heart A
34. Chat A
35. I Saw Her Standing There A
36. Chat M
37. Sure To Fall M
38. Chat A
39. Twist And Shout A
40. Announcer / Theme From The Flowerpot Men A
41. Pop Go The Beatles (long version) A

Saturday Club rcd 7th Sept / txd 5th Oct 1963

42. Saturday Jump / Announcer A
43. I Saw Her Standing There J
44. Memphis Tennesse A, J
45. Happy Birthday Saturday Club J
46. Continuity / Announcer Q
47. I’ll Get You J
48. Announcer
49. She Loves You J
50. Lucille J
51. Announcer / Saturday Jump A

Easy Beat rcd 16th Oct / txd 20th Oct 1963

52. Announcer A
53. I Saw Her Standing There A
54. Announcer A
55. Love Me Do A
56. Please Please Me A
57. Chat A
58. From Me To You A
59. She Loves You A

 

Unsurpassed Broadcasts Vol 6, Second Edition – back cover
Unsurpassed Broadcasts Vol 7, Second Edition

Radio Newsreel rcd 16th Oct 1963 / txd 16th Oct 1963

1. Interview with Peter Woods – Q

The Ken Dodd Show rcd 3rd Oct 1963 / txd 3rd Nov 1963

2. She Loves You C

The Public Ear rcd 9th Oct 1963 / txd 3rd Nov 1963

3. Interview with Michael Colley – Q

Saturday Club rcd 17th Dec 1963 / txd 21st Dec 1963

4. All My Loving A
5. Chat M
6. This Boy M
7. All I Want For Christmas A
Chat A
8. I Want To Hold Your Hand A
9. Till There Was You A
10. Roll Over Beethoven A
11. Chat A
12. She Loves You J
13. Crimble Medley A

From Us To You (1) rcd 18th Dec 1963 / txd 26th Dec 1963

14. From Us To You M
15. Announcer M
16. She Loves You A
17. Announcer A
18. All My Loving A
19. Roll Over Beethoven A
20. Chat A
21. Till There Was You A
22. Chat C
23. Chat A
24. Boys A
25. Money M
26. I Saw Her Standing There A
27. Tie Me Kangaroo Down, Sport M
28. Chat M
29. I Want To Hold Your Hand Z
30. Announcer M
31. From Us To You A

Saturday Club rcd 7th Feb 1964 / txd 8th Feb 1964

32. Malcolm Davis in New York – Z
33. Interview with Murray The ‘K’ – Z
34. Interviews with fans at Kennedy Airport – Z
35. Arrival at Kennedy Airport – Z
36. Interviews with fans outside Plaza Hotel – Z
37. Beatles phone interview with Brian Matthew – Z

BONUS TRACKS:

Dateline London rcd 10th Dec 63 / txd early 1964

38. Interview with Dibbs Mather for the BBC Transcription Service – P, K

From Us To You (1) rcd 18th Dec 1963 / txd 26th Dec 1963

39. I Want To Hold Your Hand (1996 BBC edit) M
40. I Want To Hold Your Hand (1996 edit with missing sections inserted) M, Z

Unsurpassed Broadcasts Vol 8, Second Edition

Saturday Club rcd 7th Jan / txd 15th Feb 1964

1-3. The Public Ear – Q, N

4. Announcer A
All My Loving A
5. Money A
6. Chat A
7. The Hippy Hippy Shake A
8.Chat A
9. I Want To Hold Your Hand (rcd 17th Dec 1963) A
10. Roll Over Beethoven A
11. Announcer A
12. Johnny B. Goode A
13. Announcer A
14. I Wanna Be Your Man A

Saturday Club rcd 22nd Feb / txd 22nd Feb 1964

15. Phone interview with Brian Matthew
from London Airport – Z

The Public Ear rcd 18th March / txd 22nd March 1964

16. John reads from In His Own Write – Q
17. George talks to Paul P
18. George and Ringo read the credits – Q

19. Movie Go Round – T

From Us To You (2) rcd 28th Feb / txd 30th March 1964

20. From Us To You A
21. Announcer A
22.. You Can’t Do That A
23. Chat J
24. Roll Over Beethoven J
25. Chat J, A
26. Till There Was You J
27. Chat J
28. I Wanna Be Your Man J
29. Chat A
30. Please Mr. Postman F
31. All My Loving J
32. Chat A,
33. This Boy W
34. Chat A, O
35. Can’t Buy Me Love J
36. Announcer A
37. From Us To You J, F

Saturday Club rcd 31st March / txd 4th April 1964

38. Announcer A
39. Everybody’s Trying To Be My Baby A
40. Announcer A
41. I Call Your Name A
42. I Got A Woman E
43. Chat J, A
44. You Can’t Do That J
45. Chat A
46. Can’t Buy Me Love A
47. Chat J,A
48. Sure To Fall J
49. Long Tall Sally E, C

Unsurpassed Broadcasts Vol 8, Second Edition – back cover
Unsurpassed Broadcasts Vol 9, Second Edition

From Us To You (3) rcd 1st May / txd 18th May 1964

1. From Us To You A
2. Chat / Whit Monday To You A
3. I Saw Her Standing There A
4. Kansas City/Hey Hey Hey Hey A
5. Chat A
6. I Forgot To Remember To Forget A
7. Chat A
8. You Can’t Do That A
9. Sure To Fall A
10. Chat A
11. Can’t Buy Me Love A
12. Chat A
13. Matchbox A
14. Honey Don’t A
15. From Us to You A

Top Gear rcd 14th July / txd 16th July 1964

16. Promo Q
17. Promo (outtake) Q
18. Long Tall Sally S
19. Announcer A
20. Things We Said Today S
21. Chat S
22. A Hard Day’s Night S
23. Chat J, A
24. And I Love Her J
25. Announcer’s intro to album track A
26. If I Fell A
27. You Can’t Do That A
28. Announcer / Top Gear Theme A

From Us To You (4) rcd 17th July / txd 3rd August 1964

29. From Us To You A
30. Chat A
31. Long Tall Sally A
32. If I Fell A
33. I’m Happy Just To Dance With You A
34. Chat A
35. Things We Said Today A
36. I Should Have Know Better A
37. Chat A
38. Boys A
39. Kansas City/Hey Hey Hey Hey A
40. It’s For You (performed by Cilla Black) A
41. Chat A
42. A Hard Day’s Night A
43. From Us To You A

BONUS TRACKS:

From Us To You (4) recording session 17th July 1964

44. From Us To You (outtake) A
45. From Us To You (no voice-over) A
46. I’m Happy Just To Dance With You (backing track) A
47. I Should Have Known Better (false start) A
48. I Should Have Known Better (no harmonica / single-tracked vocal) A

Top Gear recording session 17th Nov 1964

49. I’ll Follow The Sun (outtake) P
50. Studio chat / I Feel fine (false start) Q
51. I Feel Fine (single-tracked vocal) Q
52. Studio chat Q

Unsurpassed Broadcasts Vol 9, Second Edition – back cover

 

Unsurpassed Broadcasts Vol 10, Second Edition

Top Gear rcd 17th Nov / txd 26th Nov 196

1. Chat A
2. I’m A Loser B
3. Chat A
4. Honey Don’t (edited by Transcription Services) J
5. She’s A Woman B
6. Chat J
7. Everybody’s Trying To Be My Baby B
8. I’ll Follow The Sun B
9. Chat A
10. I Feel Fine B

Saturday Club rcd 25th Nov / txd 26th Dec 1964

11. Announcer A
12. Rock And Roll Music S
13. Chat A
14. I’m A Loser (rcd 17th Nov 1964) S
15. Everybody’s Trying To Be My Baby (rcd 17th Nov 1964) S
16. Chat A
17. I Feel Fine (rcd 17th Nov 1964) S
18. Chat A
19. Kansas City/Hey Hey Hey Hey S
20. Announcer A
21. She’s A Woman (rcd 17th Nov 1964) S

Pop Inn txd live 13th April 1965

22. Interview with Keith Fordyce – M

The Beatles Invite You To Take A Ticket To Ride rcd 26th May / txd 7th June 1965

23. Ticket To Ride (extract) J
24. Announcer A
25. Everybody’s Trying To Be My Baby A
26. I’m A Loser A
27. Chat A
28. The Night Before A
29. Honey Don’t A, Z
30. Chat A
31. Dizzy Miss Lizzy S
32. She’s A Woman A
33. Announcer A
34. Ticket To Ride (with ‘bye now’ intro) A, S

BONUS TRACKS:

Top Of The Pops show 32 (*) rcd Spring 1965 / txd July 1965 (overseas only)

35. Chat S
36. Chat S
37. Ticket To Ride (with clean intro – rcd 26th May 1965) S

British Information Service rcd 30th July 1965 / txd 1965

38. Interview with Dibbs Mather for the BBC Transcription
Service (broadcast in the US only) – T

Top Gear rcd 17th Nov / txd 26th Nov 1964

39. Honey Don’t (unedited original version) A

Unsurpassed Broadcasts Vol 10, Second Edition – back cover
Unsurpassed Broadcasts Vol 11, Second Edition

1. The World Of Books – Q, K

2-3. The Beatles Abroad – Q, T

4. Pop Profile George- T

5. Pop Profile John- Q

6. Saturday Club (unedited session tape) A

7. Saturday Club May 1966 – P

8. Pop Profile Ringo – Q

9. Pop Profile Paul – Q

10. David Frost At The Phonograph – C

Unsurpassed Broadcasts Vol 11, Second Edition – back cover

Unsurpassed Broadcasts Vol 12, Second Edition

1. The Lennon And McCartney Songbook – P, Q, M

2. The Ivor Novello Awards – P

3. Top Of The Pops 1967 – Q

4-12. Where It’s At – T

13. Scene And Heard George (part 1) – T

14. Scene And Heard George (part 2) – T

15. Scene And Heard Ringo – T

16. Where It’s At Nov 1967 – T

17. Kenny Everett June 1968 – Q, C

18. Kenny Everett Unedited chat – U

19. All Together On The Wireless Machine – M, P

 

Kanskje liker du også...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *