Beatles i 1970

Fargelagt versjon av dette bildet som Olivia Harrison publiserte på Pauls bursdag i 2020. Fargelegger er Richard Buskin. Foto: Apple Corps Ltd.

Denne artikkelen sto på trykk i Norwegian Wood nr 167.

I boken som fulgte med den nye «Let It Be» boksen finner vi flere tidligere upubliserte bilder fra innspillingene Paul, George og Ringo gjorde i 1970, for å komplettere “Let It Be” – albumet. Dette var etter at John Lennon hadde meldt seg ut av gruppen, og befant seg i Danmark sammen med Yoko Ono.

Selv om The Beatles siste innspilling som kvartett hadde funnet sted 20. august 1969, var det flere andre innspillingsøkter for Beatles, med ett eller flere medlemmer frem til april 1970.

3. januar 1970
Paul McCartney, George Harrison og Ringo Starr omgrupperte seg i EMI Studios lørdag 3. januar for å fullføre albumet. John Lennon var på ferie i Danmark, men hadde forlatt gruppen på dette tidspunktet.

De jobbet med “I Me Mine”, som George Harrison fremførte i “Let It Be”-filmen. Siden den skulle inkluderes i filmen var det nødvendig at sangen skulle være med på det tilsvarende albumet. På dette stadiet het både filmen og albumet fortsatt “Get Back” og det var fortsatt Glyn Johns som hadde oppdraget med å sette sammen albumet.

Et ganske mørkt bilde (men i ekte farger) av alle i studioet den 3. januar 1970. Foto: Apple Corps Ltd.

De tre Beatles jobbet i studio fra 14.30 til 00.15. Seksten opptak av sangens rytmespor ble spilt inn, med akustisk gitar, bass og trommer, pluss en guidevokal fra Harrison.

Tid for te – Linda og Paul. Foto: Apple Corps Ltd.

For å løse opp, jammet de instrumentalt etter take seks, og før take 12 ledet Harrison dem gjennom en versjon av Buddy Hollys “Peggy Sue Got Married”.

Etter å ha tatt opp et tilfredsstillende backingspor, overdubbet de tre Beatles elektrisk piano, elektrisk gitar, hovedstemme og koring, et orgel og et akustisk gitarspor til.

Sorthvittbilde av båndesken til “I Me Mine”.

4. januar 1970
Neste dag, søndag 4. januar møttes de tre gjenværende beatlene igjen i EMI-studioet. Nå var det McCartneys sang “Let It Be” som skulle forskjønnes.

De tok opp en serie overdubbinger til take 27, grunnsporet som ble innspilt nesten ett helt år tidligere, 31. januar 1969. Det første som ble spilt inn denne dagen var bassgitar, da McCartney erstattet Lennons originale innsats på bassen på spor fire.

To trompeter, to tromboner og en tenorsaksofon ble spilt inn på spor fem av innleide musikere, samt McCartneys synkende pianomotiver mellom refreng og vers.

Hornseksjonen. Foto: Apple Corps Ltd.

Tre reduksjonsmikser ble deretter laget for å frigjøre plass på flersporsbåndet. Disse miksene ble merket tagninger 28-30; mens de ble laget, doblet de samtidig automatisk på spor fem blåserne de de nettopp hadde tatt opp. Celloer, igjen spilt av innleide musikere, ble også lagt til under reduksjonsmiksene til spor to.

McCartney, kona Linda og George Harrison sang inn noen høye harmonier tre ganger. Dette båndet inneholdt også gitarsoloen til George, spilt inn 30. april 1969, som ble brukt på “Let It Be”-singelen.

Koring på “Let It Be”. Foto: Apple Corps Ltd.

Den siste innspillingen besto av at Harrison la til elektrisk gitar, inkludert en ny solo på spor fire, sammen med maracas av McCartney og ekstra trommer av Starr. Det er denne soloen som høres på “Let It Be”-albumet.

George er klar med gitaren for å legge ny solo på “Let It Be”. Vi ser en Wurlitzer i forgrunnen. Foto: Apple Corps Ltd.

To stereomikser av sangen ble deretter laget. Glyn Johns tok med seg de nye “Let It Be”-miksene, sammen med flersporsbåndet til “I Me Mine” fra dagen før. Hans jobb med på sette sammen “Get Back” albumet utførte han i Olympic Sound Studios. Han gikk til verks dagen etter, mandag 5. januar.

I mellomtiden: Lennon og Ono i Thy, Danmark 5. januar 1970. Foto: Vagn Hansen / Ritzau Scanpix

Olympic
To dager senere, 7. januar hentet han inn George Harrison til dette studioet, for at han skulle spille inn ny vokal på “For You Blue”. Dette skulle bli Georges siste innsats på et Beatles-prosjekt, frem til “Anthology” på midten av 90-tallet. Det er ukjent hvorvidt det var flere av beatlene i studio i tillegg til George.

Dagen etter, 8. januar var Paul på plass i Olympic Sound Studio for å overvære Glyns miksing av sangen hans, “Let It Be”.

Let It Be

Let It Be – singlen

6. mars kom “Let It Be” ut som single. Den nådde ikke førsteplassen på de britiske hitlistene, men kom på 2. plass. I USA kom den ut en snau uke senere, 11. mars og oppnådde førsteplass på Billboard to uker på rad. Også i Norge toppet den singlelistene.

Spector
Til tross for Glyn Johns’ innsats forble The Beatles misfornøyde, og var i tvil om albumets kommersielle levedyktighet. I et siste forsøk på å avslutte prosjektet ble Phil Spector hentet inn 23. mars 1970 – og nå fikk albumet samme navn som filmen, “Let It Be”.

Pete Bennett, Phil Spector (midten) og George Harrison i studio i oktober 1970.

1. april spilte Phil Spector inn kor og orkester på “Across The Universe”, “The Long And Winding Road” og “I Me Mine”. Ringo Starr var hentet inn i studio for å spille inn nye trommespor til alle de tre sangene, i tillegg til 50 klassiske musikere. Og det var Ringos siste innsats på et Beatlesprosjekt inntil “Anthology” og dermed slutten på The Beatles anno 1970.

Ringo bak trommene. Dette bildet er tatt 3. januar 1970. Foto: Apple Corps Ltd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.