Shea Stadium 1966-bilder gjenfunnet
Brian Collisters far, Bob Collister, var fotograf i New York på 1960-tallet. Brian oppdaget nylig mange av farens bilder og negativer, som inkluderer bilder av en Beatles-konsert i 1966 på Shea Stadium, NFL-fotballkamper og mange andre nyhetshendelser. Nå auksjonerer han bort Beatles-bildene, inkludert copyright.
Den profesjonelle fotografen Robert “Bob” Collister døde i San Antonio i 2019. Han bodde i New York City og New Jersey det meste av sitt liv, og gjorde frilansarbeid for aviser på østkysten samt noen bedriftskunder. Sønnen, Brian Collister, fortalte sin historie til San Antonio Express News: “Pappa var veteran fra marinen og han døde av lungekreft ved Audie Murphy (sykehus i San Antonio). Og han hvisket på slutten: ‘Jeg vil at du skal ha alle fotografiene mine.’ Så sa han at jeg skulle se helt nederst i skapet i en klar plastkasse med lilla lokk, og der fant jeg noen ting vi trodde hadde gått tapt.’ Skuffen inneholdt mer enn 100 slitte lysebrune konvolutter, nøye merket med en beskrivelse av oppdragene, av og til inkludert notater om kameraet, objektivet og innstillingene som ble brukt. Én konvolutt satte Collisters hjerte i fyr: “Beatles 23.8.66 Shea.”
Collister auksjonerer nå bort skatten sin med Beatles-bilder, negativer, utskrifter, kontaktark og opphavsrett. Startbudet er $ 10 000, og pengene som samles inn, vil 100% gå til Investigative Network, en ideell nyhetstjeneste der Collister er administrerende direktør. Det vil opprette et fond i Bob Collisters navn for å tilby workshops, opplæring og frilansarbeid for foto- og videojournalister. Partiet består av to ruller svart-hvitt-film, totalt 72 bilder, skutt i 1966 på Beatles-konserten på Shea Stadium under bandets siste turné. En konsert, kan vi legge til, som Paul, George og Ringo ikke selv kunne huske da de mimret om deres Shea Stadium-konsert i 1965 i TV-serien Anthology. Bare 36 av bildene viser Beatles på scenen, resten er av publikum.
Brian Collisters favorittbilde fra den kvelden, et bilde som også hang i farens New Jersey-leilighet i mange år, viser Lennon og McCartney vendt mot hverandre ved mikrofonen og synger etter hva sønnens forskning har bragt på det rene sannsynligvis er under “If I Needed Someone.”
“Som barn ble jeg trollbundet av det enorme innrammede fotografiet av Paul McCartney og John Lennon som delte en mikrofon, som hang i min fars leilighet. Da han sprengte Beatles-musikken ut av stereoanlegget sitt, syntes jeg det var så kult at faren min sto noen få meter foran bandet og tok det bildet. I mer enn to tiår trodde far at han hadde mistet bildene, og for lengst mistet negativene. Men etter at han gikk bort, oppdaget jeg en konvolutt begravet i en boks fylt med arkivene hans, bare merket “Beatles” sammen med notater om innstillingene han brukte for å lage positive bilder fra negativene.”
“Min far brøt ut fra barrierene på venstre side som holdt pressen tilbake. Han måtte “få blinkskuddet” og å bli hindret ned skulle ikke begrense instinktet hans. Fordi han var så nær scenen og alene, er det blinkskudd der Paul McCartney og Ringo Starr stirrer rett på ham. Det er et bilde bak bandet, det gir deg følelsen av konserten fra deres perspektiv – det de så. Jeg har aldri sett et Beatles-bilde som det.
Det er et blinkskudd av John Lennon med en spotlight over hodet, pekende direkte inn i kameraet. “Glorie-effekten” var forsettlig. Min far lærte håndverket sitt av W. Eugene Smith (beskrevet som “kanskje den viktigste amerikanske fotografen i utviklingen av redaksjonell fotografering”) mens han studerte ved New York Institute of Photography. Min far fanget et magisk øyeblikk mellom Beatles på et annet bilde. Du kan se John Lennon har et stort glis fordi han og Paul McCartney helt klart blir lattermilde av noe Ringo Starr gjør ”.
Beatles-biografen Mark Lewisohn kommenterer:
“Bob Collister (…) var langt fra den eneste fotografen som var til stede den kvelden, men hans behov for å “få blinkskuddet” lokket ham lenger og dypere inn. Å gå nærmere scenen og spesielt å våge seg bak det var et smart trekk – han var i stand til å fange Beatles eget synspunkt, og opptrådte ikke bare til en mur av skrik, men ruvende tribuner på Shea Stadium prydet med bannere av kjærlighet og hengivenhet. Denne andre Beatles-konserten på Shea var deres siste konsert i New York, fordi det viste seg å bli deres siste turné. Bandet dukket opp igjen transformert ni måneder senere med Sgt. Pepper-albumet, med avgjørende scener som dette i deres fortid. Avdekkingen av disse originale negativene er viktig. Jeg vil absolutt vurdere å ta med ett eller to av disse dramatiske bildene i det andre bindet av historien min The Beatles: All These Years.”
Du kan se alle bildene på nettstedet til Investigative Network og lese et intervju med Brian Collister på nettstedet til San Antonio Express News.
All those years ago, så dukker allikevel slikt opp. Fascinerende å se disse juvelbildene!