Det syvende bildet til Macmillan
Vi har jo lenge vært klar over at fotograf Iain Macmillan tok seks bilder av da Beatles gikk over fotgjengerovergangen i Abbey Road og at det var det femte som ble valgt ut til å pryde LPens forside. Men i den boken som følger med luksusboksen dokumenteres et syvende bilde – som er tatt senere på dagen og uten fotgjengere. Det bildet kom omsider til nytte da den amerikanske soulkvartetten “New York City” benyttet bildet til å pryde deres eget album, “Soulful Road”.
På omslaget er et annet bilde av denne kvartetten manipulert inn på den tomme overgangen. De har ikledd seg liknende klær som Beatles, og poserer også i de samme stillingene og med en av dem gående barbent. Albumet kom ut i 1974 på plateselskapet Chelsea i USA.
Macmillans original har sannsynligvis i ettertid gått fløyten, akkurat som bilde nummer fem av “Abbey Road”. Da Paul McCartney skulle parodiere “Abbey Road” forsiden for sitt album “Paul Is Live” i 1993, fikk han Macmillan til å sette opp gardintrappen sin igjen og knipse nye bilder. Imidlertid var ikke disse bra nok, så man endte opp med å pusle sammen et tomt bilde av fotgjengerovergangen ut fra de seks originale, og et nytt bilde av McCartney med hunden Arrow plassert inn i bildet. Dette tyder på at Macmillans “tomme” bilde allerede da ikke lenger var mulig å finne igjen.
En sampler med fem av sangene fra “Paul Is Live” ble sendt ut til anmeldere, radiostasjoner osv av plateselskapet i forkant av utgivelsen i 1993, og på samplerens forside er et ekte bilde fra Macmillans fotosession med Paul benyttet.
Under Mark Lewisohns foredrag “Hornsey Road” har han vist frem et testbilde Macmillan skal ha tatt før han tok de med Beatles. Det er Kevin Harrington og Steve Brendell som sammen med to andre tilfeldig ansatte ved Abbey Road Studios ble utkommandert til å agere Beatles. Bildet skal visstnok eksistere i farger også, men Lewisohn viste det i sorthvitt.
Som vi ser har eieren av bobla allerede parkert og reist på ferie. Det var dette testbildet som fikk Macmillan til å bestemme seg for å ta med en gardintrapp når han skulle ta de virkelige forsidebildene, slik at han fikk et litt høyere perspektiv.
Siste kommentarer